Asiakas- ja palveluohjaus

Erikoistumiskoulutus 30 op

Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus laajentaa ja syventää sosiaali- ja terveysalan ammatillista osaamista siten, että koulutuksen suorittaneilla on vahva ammatillinen osaaminen asiakas- ja palveluohjauksen asiakastyöhön, palvelujen ja palveluketjujen kehittämiseen sekä palveluinnovaatioiden rakentamiseen. Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen suorittanut henkilö voi toimia vaativissa palveluohjauksen ja palveluiden yhteensovittamisen tehtävissä muun muassa palveluohjaajana, case managerina ja palveluiden integroijana.

Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen on suunnitellut kaksikymmentäyksi ammattikorkeakoulua yhdessä, ja toteutuksesta vastaavat yhdessä Karelia, JAMK, Savonia ja XAMK.

Kohderyhmä

Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon tai AMK-tutkintoja edeltäneen opistoasteen tutkinnon suorittaneille.

Tavoitteet ja sisällöt

Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksessa (30 opintopistettä) on kuusi opintojaksoa. Opintojaksot ovat viiden opintopisteen laajuisia. Opintojaksoittain on määritelty osaamistavoitteet, jotka huomioon ottaen erikoistuja laajentaa ja syventää ammatillista osaamistaan.

SYKSY 2021

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat 5 op

Osallistuja

  • osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa,
  • osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa,
  • hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään,
  • osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.

Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt 5 op

Osallistuja

  • osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja suunnitella niiden pohjalta asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita,
  • osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin,
  • hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa.

Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus 5 op

Osallistuja

  • osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston,
  • osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi,
  • osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä,
  • osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin.

KEVÄT 2022

Vuorovaikutus ja osallisuus digitaalisessa asiakas- ja palveluohjauksessa 5 op

Osallistuja

  • osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa,
  • osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas- ja palveluohjauksen eri rooleissa,
  • osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä,
  • osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä.

Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus 5 op

Osallistuja

  • osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa,
  • osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas- ja palveluohjauksen eri rooleissa,
  • osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä,
  • osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja ammatillisessa yhteistyössä.

Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus 5 op

Osallistuja

  • osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa,
  • tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä,
  • osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti,
  • osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä,
  • osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan.

Toteutus

Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus on laajuudeltaan 30 opintopistettä, mikä tarkoittaa laskennallisesti noin 810 tuntia työtä.

Erikoistumiskoulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena. Lähi/hybridityöskentelypäivien lisäksi on itsenäistä, ohjattua opiskelua. Erikoistumiskoulutuksessa käytetään Moodle verkko-oppimisympäristöä.

Erikoistumiskoulutuksessa tehdään kirjallisia oppimistehtäviä sekä kehittämiskokeilu. Oppimistehtävien avulla ammatillisen osaamisen kehittymisestä saadaan jatkuvaa tietoa, ja erikoistuja saa jatkuvaa palautetta omasta edistymisestään.

Aikataulu

Lähi/hybridityöskentelypäiviä on koulutuksen aikana yhteensä 11 ja etäohjauksia viisi.
23.-24.9.2021
14.-15.10.2021
25.-26.11.2021
27.-28.1.2022
17.-18.3.2022
5.5.2022
Lähi/hybridityöskentelypäivät ovat arkipäivisin klo 8:30–16 ja etäohjaukset klo 16:30–18.

Lähityöskentelypäivät toteutetaan Karelia ammattikorkeakoulun Tikkarinne-kampuksella, osoitteessa Tikkarinne 9, Joensuu.

Hinta

1500 € (alv 0%), laskutetaan kahdessa erässä.

Hakeminen

Hakuaika 15.3. – 5.4.2021
Hakulomake >>
Hakulomakkeen liitteenä toimitetaan CV. (Alkuperäiset todistukset tarkistetaan opintojen alkaessa.)

Opiskelijavalintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 16.4.
Opiskelupaikan vastaanotto 23.4. mennessä.

Peruuttaminen hakuaikana on maksutonta. Opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen (23.4.2021) tehdystä peruutuksesta tai peruuttamatta jättämisestä laskutetaan koulutuksen hinta kokonaisuudessaan. Opiskelija voi anoa maksun osapalautusta terveydellisistä syistä osoittamallaan lääkärintodistuksella.

Lisätietoja

Katja Sorjonen
Lehtori
050 598 3183
[email protected]