Asiakaslähtöiset palvelut

Asiakaslähtöiset digitaaliset ja teknologiset ratkaisut

Karelia Ammattikorkeakoulun yksi osaamisalue on erilaisten digitaalisten ja teknologisten ratkaisuiden kokeilu ja testaaminen ikäihmisten arjessa ja palveluissa. Tarkoituksena on erityisesti kokeilla ja kehittää teknologisia ratkaisuja ikäystävällisen yhteiskunnan vahvistamiseksi pitkien välimatkojen alueella. Hyvänä yhteistyökumppanina kokeilujen toteuttamiselle on Siun sote (Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä). Erilaisia kokeiluja tarvitaan, jotta teknologiset ratkaisut kehittyisivät käytettävyydeltään sekä tarkkuudeltaan sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettäviksi.

Kansainvälisessä SENDoc ‑hankkeessa (NPA) testattiin erilaisten puettavien sensorilaitteiden käytettävyyttä ikäihmisten kuntoutuksessa käytännön olosuhteissa. Lisäksi testasimme laitteiden tarkkuutta ja keräsimme terveydenhuollon ammattilaisten ja ikäihmisten kokemuksia, miten he kokivat laitteiden käytön. Alla olevassa videossa hankkeen kohokohtia.

EAFS-hankkeessa (2020–2023) uusien teknologioiden kokeiluja toteutettiin yhteistyössä Siun soten ikäihmisten palveluiden kanssa. Lue lisää Teknologiakokeilut ‑blogista!

Teknologiaan ja digitalisaatioon liittyviä julkaisuja:

Ikäystävällinen yritys & Silver Economy

Kareliassa on tehty pitkäjänteistä kehittämistyötä Silver Economy ‑ajattelun ja Ikäystävällisen yrityksen toimintamallin kehittämiseksi. Ikäosaamisen ABC-hankkeessa (2013) kehitettiin yrityksille suunnattua koulutusta ikäihmisten kohtaamisesta asiakaspalvelussa. Hankkeen tuotoksena syntyi opas Ikäosaava yritys — ikäosaamista pohjoiskarjalaiseen asiakaspalveluun (Jämsén Arja toim. 2013).

Ikäystävällisen yrityksen konseptin kehittämisen tiimoilta tuotettiin julkaisu Ikäystävällinen yritys — senioriasiakkaat tulevat (Jämsén, Arja & Kukkonen Tuula 2017).

Silver Economy ‑hankkeessa (2019–2021) valmennettiin pohjoiskarjalaisia yrityksiä ikäystävällisyyden, asiakaskeskeisen kehittämisen ja asiakaspalvelun teemoista. Myös markkinoinnin sisältöihin ja kohdentamiseen, yhteismarkkinointiin, digitaalisiin myynti- ja markkinointikanaviin kiinnitettiin huomiota. Palvelumuotoilukoulutus ja ‑pilotit tukivat palvelujen kehittämistä ikäystävällisemmiksi. Hankkeen tuloksia raportoidaan julkaisussa Yli 50-vuotiaat asiakkaat — opas keski-ikäisten ja sitä vanhempien asiakkaiden parempaan huomioimiseen (Salminen Risto (toim.) 2022).

Julkaisuja:

Yhteystiedot / Ikäystävällinen yritys: Yliopettaja Tuula Kukkonen, +3584675923, [email protected]