Laatua yhteistyöllä – joka päivä pieniä parannuksia
Laatu syntyy yhteistyöllä ja meillä kaikilla on tärkeä merkitys sen kehittymiseen. Tämä laatuopas on tarkoitettu ensisijaisesti ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opas on laadittu henkilöstön ja opiskelijoiden yhteistyönä. Oppaan tarkoituksena on antaa yleiskuva ammattikorkeakoulun laatujärjestelmästä ja opiskelijan roolista korkeakouluyhteisön laatutyössä.
Ammattikorkeakoulun henkilöstönä tehtävämme on huolehtia siitä, että Sinulle opiskelijana tarjotaan ajanmukaista ja laadukasta opetusta, toimivat oppimisympäristöt sekä mahdollisuuksia osallistua työelämän kehittämiseen. Opiskelijana vastaat omasta oppimisestasi. Antamalla palautetta ja osallistumalla vaikutat korkeakoulumme kehittämiseen.
Palautteellasi on tärkeä merkitys korkeakoulumme kehittämisessä. Opiskelijana sinulla on oikeus nähdä palautekyselyjen tulokset ja niiden tulkinnat sekä osallistua tulosten perusteella käytävään keskusteluun tarvittavista kehittämistoimista.
Palautteen antamisen lisäksi toivomme, että vaikutat ja osallistut aktiivisesti korkeakoulun toimintaan ja sen kehittämiseen. Opiskelijoiden yhteisiä asioita ajaa opiskelijakunta POKA, jolla on tärkeä rooli korkeakouluyhteisön kehittämisessä.
Yhteistyöllä eteenpäin
PETRI RAIVO
rehtori
Karelia-amk opiskelijan tukena
Karelia-ammattikorkeakoulu on monialainen ammattikorkeakoulu, jonka lakisääteisiä tehtäviä ovat koulutus, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI-toiminta) sekä aluekehitystehtävä. Karelia-ammattikorkeakoulu on Joensuun kaupungin omistama osakeyhtiö, jonka ylintä päätösvaltaa käyttää yhtiökokous. Yhtiökokous valitsee osakeyhtiön hallituksen, joka vastaa yhtiön hallinnosta ja toiminnan järjestämisestä. Yhtiöllä on osakeyhtiön hallituksen valitsema toimitusjohtaja, joka toimii myös Karelia-ammattikorkeakoulun rehtorina. Vararehtori vastaa ammattikorkeakoulun koulutustoiminnasta.
Koulutuspäälliköt vastaavat toiminnan tuloksista, operatiivisesta toiminnasta ja toiminnan kehittämisestä omilla koulutusvastuualueillaan sekä toimivat opetushenkilöstön lähiesimiehinä. Jokainen henkilöstön jäsen vastaa oman toimintansa laadusta ja sen kehittämisestä. Opintoihisi liittyvissä asioissa sinua auttavat opettaja- ja opiskelijatuutorit, ryhmäsi VIP-opiskelijat (VIP=välittämisen ilmapiiri), opinto-ohjaajat, opintokuraattorit sekä opiskelijakunta POKA:n vastuuhenkilöt. Karelian toiminnassa ja kehittämisessä noudatetaan läheisyysperiaatetta. Tämän periaatteen mukaisesti ota siis ensin yhteyttä asiasi tai kysymystesi kannalta lähimpään vastuuhenkilöön. Mikäli ongelmasi eivät ratkea omassa opiskeluympäristössäsi, voit tarvittaessa kertoa asiasi vaikkapa ammattikorkeakoulun rehtoreille.
Ammattikorkeakoulun hallinto- ja tukipalvelut on keskitetty pääosin Tikkarinteen kampukselle, jossa toimivat kirjasto ja opiskelijapalvelut. Monet palveluista ovat sähköisiä. Tietoteknistä käyttäjätukea saat ammattikorkeakoulun HelpDesk-palvelusta. Vahtimestareilta saat tietoa tilojen käyttöön ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Opintojen ohjausta koordinoi Kareliassa opotyöpari. Heistä toinen toimii Tikkarinteen ja toinen Wärtsilän kampuksella. Kareliassa työskentelee kaksi opintokuraattoria, yksi molemmilla kampuksilla. Opintokuraattorit tukevat sinua elämänhallintaan, opiskeluun ja oppimiseen liittyvissä haasteissa. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS vastaa ammattikorkeakoulun opiskeluterveydenhuoltopalveluista.
Ammattikorkeakoululla on laaja kumppanuusverkosto, joka auttaa sinua solmimaan suhteita oman alasi toimijoihin. Karelian strategisia kumppaneita ovat opiskelijakunta POKA, Siun Sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä sekä Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria, joka järjestää ammatillista koulutusta eri puolilla maakuntaa. Teemme tiivistä yhteistyötä myös lähialueen korkeakoulujen kanssa opintojen järjestämisessä. Ammattikorkeakoulut järjestävät myös yhteisiä verkko-opintoja, joista voit löytää itsellesi sopivia täydentävän osaamisen opintoja tai kesäopintoja. Avainkumppaneinamme on suuri joukko alueen yrityksiä ja organisaatioita. Valmistuttuasi voit alumnina toimia osana ammattikorkeakoulun kumppanuusverkostoa.
Ammattikorkeakoulun laadunhallintaan voit perehtyä tarkemmin www-sivuilta löytyvän laatukäsikirjan avulla. Lisää tietoa saat myös Karelia-intrasta, joka on suurelta osin avoinna myös opiskelijoille. Opiskelua koskeva informaatio ja ohjeistus on koottu PAKKI-opiskelijaportaaliin. PAKKI-opiskelijaportaalista löydät myös opiskelua ja opiskelijaelämää koskevaa ajankohtaista tietoa.
Onnistuneesti opiskelemaan
Opiskelijarekrytoinnin ja -valinnan onnistumisella on tärkeä merkitys jokaisella opiskelijaksi haluavalle, valitulle ja Karelia-ammattikorkeakoululle. Opiskelijarekrytointi on markkinointiviestintää ja tiedonvälitysta opiskeluvaihtoehdoista: tarkoituksena on auttaa hakijaa valitsemaan hänelle parhaiten sopiva vaihtoehto. Opiskelijoita rekrytoidaan erilaisissa tapahtumissa, verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Markkinointiviestinnässä nostetaan esille eri koulutuksia, sekä opiskelijoiden ja valmistuneiden kokemuksia opiskelusta ja osaamisesta. Kareliassa työskentelee opiskelijalähettiläitä, jotka edustavat Kareliaa tapahtumissa ja tuottavat sosiaalisen median sisältöä eri kanaville.
Opiskelijarekrytointi on kaikkien Kareliassa opiskelevien ja työskentelevien tehtävä. Opiskelijana voit auttaa tulevia hakijoita saamaan hyvän käsityksen Kareliasta opiskelupaikkana ja omasta alastasi opiskeluvaihtoehtona. Kerro opiskelustasi entisessä opinahjossasi ja omilla sosiaalisen median kanavillasi, osallistu tapahtumiin ja hae vaikka lähettilääksi!
Opiskelijavalinta koostuu haku- ja valintavaiheesta. Karelia-amk on muiden korkeakoulujen tavoin mukana valtakunnallisessa yhteishaussa ja valinnassa. Kaikki opiskelijavalinnan vaiheet on tarkasti vastuutettu ja ohjeistettu. Tällä pyritään varmistamaan hakijoiden tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu. Valintaan tyytymätön hakija voi hakea oikaisua valintapäätökseen. Oikaisupyynnöt käsitellään Karelian tutkintolautakunnassa, jossa asian käsittelyyn osallistuvat myös opiskelijajäsenet.
Opiskelijan matka ammattikorkeakoulussa
ALKUINFO: Ensimmäinen päivä on jännittävä. Onneksi paikalla on vanhoja opiskelijoita ja opastavaa henkilökuntaa. Saan tiedot opiskeluetuuksista ja opintojen kulusta.
Opintojesi alussa saat tietoa ammattikorkeakoulusta opiskeluympäristönä, arvioit omia opiskelutaitojasi ja aiempaa osaamistasi. Samalla tutustut myös ammattikorkeakoulun toimijoihin ja toimintatapoihin. Opiskelijana sinun on tärkeää tietää omat oikeutesi ja velvollisuutesi sekä minkälaista koulutuksen tulisi olla. Nämä asiat on määritelty ammattikorkeakoululaissa ja -asetuksessa sekä Karelia-amk:n tutkintosäännössä.
AHOT: Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) mahdollistaa aiemmin suorittamiesi opintojen, harjoittelun tai muun osaamisen liittämisen tutkintoosi. Aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisen menettelytavoista kannattaa keskustella opinto-ohjaajan kanssa.
Opintotuen saamiseksi ja HOPSn mukaisten opintojen suorittamiseksi sinulla on oikeus saada arvioinnit ja opintosuoritusmerkinnät säännöksien mukaisessa aikataulussa.
OPS & HOPS: Opetussuunnitelmasta näet minkälaista osaamista tutkinnon suorittaminen edellyttää, minkälaisista osista tutkinto muodostuu ja miten ammatillisen kasvusi on ajateltu etenevän. Opetuksen suunnittelu, toteutus sekä jatkuva kehittäminen tapahtuu yhteistyössä opiskelijoiden, työelämän ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opintojen alussa laadit opetussuunnitelman pohjalta henkilökohtaisen opintosuunnitelmasi (HOPS), jota päivitetään opintojen edetessä.
Voit opiskella ammattikorkeakoulussa niin päivä- kuin monimuoto-opiskeluna. Osa koulutuksista toteutuu myös kokonaan verkko-opintoina. Opinnoissasi hyödynnetään laajalti digitaalisia työkaluja ja oppimisympäristöjä. Suuri osa opintomateriaaleista on käytettävissäsi Moodle-oppimisympäristössä.
Käytössäsi ovat myös Karelian sähköposti sekä muut oppimista tukevat tietolähteet. Sinulla on mahdollisuus hankkia ohjelmistoja edullisesti opiskeluaikana.
E-oppiminen: Monenlaiset sähköiset oppimisympäristöt ja oman ammattialan tietojärjestelmät tulevat kaikille tutuiksi. Niistä on paljon hyötyä niin opinnoissa kuin myöhemmin työelämässäkin.
OHJAUS: Sinulla on oikeus saada ohjausta koko opintojesi ajan. Ohjaus alkaa jo ennen opintoja ja jatkuu opintojen loppuvaiheen uraohjaukseen saakka. Ohjausta ja neuvoja antavat opinto-ohjaajat, opintokuraattorit, opettaja- ja opiskelijatuutorit, VIP-opiskelijat sekä jokainen opettaja omalta osaltaan. Urasuunnittelussa tukenasi ovat opinto-ohjaajien ja opettajatuutoreiden lisäksi myös uravalmentajat.
HARJOITTELU: Harjoittelu on osa ammattikorkeakouluopintojasi. Harjoittelua varten sinun tulee tehdä harjoittelusopimus, luoda suunnitelma harjoittelulle ja laatia raportti harjoittelun päätyttyä. Saat harjoitteluusi ohjausta koululta ja harjoittelupaikasta. Harjoittelu luo sinulle yhteyksiä työelämään, voi mahdollistaa opinnäytetyösi suorituspaikan ja avaa mahdollisuuksia työelämään opintojen aikana ja jälkeen.
OPINNÄYTETYÖ: Opinnäytetyö kuuluu jokaiseen ammattikorkeakoulututkintoon. Opinnäytetyöprosessi etenee opiskelijan, toimeksiantajan ja ohjaavan opettajan yhteistyönä. Opinnäytetyön vaatimukset määrittelee ammattikorkeakouluasetus. Ohjeet työn tekemiseen löytyvät Pakista.
Kansainvälisyys on osa opintojasi. Ammattikorkeakoulu tarjoaa vieraskielisiä opintokokonaisuuksia ja osan tutkinnostasi voit suorittaa kansainvälisessä vaihdossa. Pääset tutustumaan kansainväliseen ja monikulttuuriseen toimintaan myös kv-tuutorina toimimalla. Tietoja ja tukea saat kansainvälisyyskoordinaattorilta. Opiskeluusi ulkomailla on saatavissa apurahoja ja stipendejä.
KANSAINVÄLISYYS: Muuttuva työelämä ja moninaistuva yhteiskunta edellyttävät uudenlaista osaamista. Kansainvälisyysosaaminen on yksi työelämän avaintaidoista, jota haluamme kartuttaa osana koulutusta, kehittämistä ja tutkimustoimintaa. Kansainvälisyys eri muodoissaan kuuluu opiskelijoiden ja henkilöstön jokapäiväiseen toimintaan yhteistyössä kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Kansainvälisyys kiinnittyy opetukseen ja oppimiseen, tutkimus- ja kehittämistoimintaan, osaamisen kehittämiseen ja koulutusvientiin.
TKI-toiminta: TKI-toiminta eli tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta ja opiskelu kohtaavat erilaisissa yhteistyöprojekteissa. Tutkimus- ja kehittämistyön tarpeet nousevat yritys- ja työelämästä sekä ammattikorkeakoulun omista painoaloista. Opiskelijana voit osallistua TKI-toimintaan eri opintojaksoilla sekä harjoittelujen tai opinnäytetyön kautta. Voit osallistua TKI-hankkeisiin myös muilla kampuksilla ja hankkia samalla kokemusta monialaisesta yhteistyöstä.
POKA: Matkaasi kohti tutkintoa helpottavat erilaiset opiskelun tukipalvelut. Opiskelijakunta POKA valvoo etujasi ja järjestää erilaisia vapaa-ajan aktiviteetteja. AMK:n ja yliopiston opiskelijakunnat järjestävät yhdessä Sykettä Susirajalla (SYKE) -liikuntapalveluita. Myös Joensuun kaupungilla on tarjolla runsaasti erilaisia liikunta- ja kulttuuripalveluja. Kusöjsu seurakunnat ja eri järjestöt tarjoavat vapaa-ajanviettomahdollisuuksia ja tukipalveluja.
Palautteella vaikutat
Opiskelijana olet vastuussa omasta oppimisestasi ja opiskelutehtäviesi suorittamisesta, rakentavan palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta sekä osallistumisesta opiskeluyhteisön kehittämiseen.
Opiskelijana voit antaa palautetta monin eri tavoin:
- vuosittaisissa kehityskeskusteluissa voit antaa palautetta suoraan opettajatuutorillesi,
- suoraa ja välitöntä palautetta voit antaa kenelle tahansa toiminnasta vastuussa olevalle,
- opintojaksopalautteessa kerrot kehuja ja kehittämisehdotuksia vastuuopettajille,
- arvioit ammattikorkeakoulun toimintaa vuosittain joulu-tammikuussa OPALA-lukuvuosipalautteessa ja valmistumisvaiheessa tehtävässä valtakunnallisessa AVOP-kyselyssä
- Pakki-portaalissa voit lähettää avointa palautetta.
Palautteen perusteella tapahtuvan kehittämisen lähtökohtana on läheisyysperiaate. Opintojaksojen vastuuopettajat ja eri toimintojen vastuuhenkilöt vastaavat omien opintojaksojensa ja oman työnsä kehittämisestä. Koulutuspäälliköt vastaavat opetussuunnitelmien sekä koulutuksen toteutusratkaisujen kehittämisestä. Koulutuksen kehittämisryhmä koordinoi koko ammattikorkeakoulua koskevia koulutuksen kehittämistoimia.
Kaiken ammattikorkeakoulua koskevan palautetiedon yhteenveto tehdään vuosittain maaliskuussa. Yhteenvedon laadinnan jälkeen tuloksia käsitellään palautetta antaneiden kanssa, kyselyjen tulokset analysoidaan ja niiden perusteella päätetään käynnistettävistä kehittämistoimista. Kaiken palautetiedon tulkinta tapahtuu johdon katselmuksen yhteydessä huhtikuussa.
Koko ammattikorkeakoulun ja koulutusten vuositason kehittämistoimet ja tavoitteet kirjataan vuosittaiseen toimintasuunnitelmaan (Karelia/TASO -sopimus). Kehittämistoimien toteuttamista koordinoi koko ammattikorkeakoulun osalta koulutuksen kehittämisryhmä. Kehittämistoimien toteuttamisesta vastaavat koulutuspäälliköt. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen (YAMK -koulutuksen) osalta kehittämistoimien koordinoinnista vastaa YAMK-ohjausryhmä.
Opiskelijana olet tärkeä vaikuttaja ja kanssakehittäjä korkeakouluyhteisössä. Antamalla palautetta sekä osallistumalla palautteen käsittelyyn ja yhteisön kehittämiseen tuet korkeakoulun toiminnan laadun kehittämistä. Opiskelijakunta POKA toimii opiskelijoiden edunvalvojana ja nimeää edustajat ammattikorkeakoulun päätöksentekoelimiin ja työryhmiin. Päätöksentekoon ja kehittämiseen pääset mukaan ammattikorkeakoulun osakeyhtiön hallituksessa, tutkintolautakunnassa, koulutuksen kehittämisryhmässä, TKI-ryhmässä ja koulutusten kokouksissa.
Opiskelu ja työelämä nivoutuvat yhteen
Valmistumisesi edellytyksenä ovat opetussuunnitelmassa määriteltyjen osaamistavoitteiden saavuttaminen ja opintojen suorittaminen sekä muiden opintoihin liittyvien velvoitteiden täyttäminen. Opiskelijana sinun tulee itse hakea valmistumista. Tutkintotodistuksen yhteydessä saat myös Diploma Supplement -liitteen. Sen tarkoituksena on parantaa tutkintosi ymmärrettävyyttä ja vertailtavuutta kansainvälisissä yhteyksissä.
Opintoihisi liittyvän harjoittelun kautta sinulle muodostuu kokemusta ammatissa toimimisesta ja teoriaosaamisen hyödyntämisestä käytännön toimissa. Harjoitteluissa voit rakentaa henkilökohtaista yhteysverkostoa oman alasi työnantajiin, muihin sidosryhmiin sekä alueellisiin kehittämistoimijoihin. Harjoitteluilla on tärkeä merkitys suhdeverkoston rakentumisessa ja työpaikan löytymisessä.
Harjoittelun järjestämisessä avainasemassa on oma aktiivisuutesi harjoittelupaikan etsimisessä. Myös opettajien ja muun henkilöstön työelämäyhteydet ovat suureksi avuksi harjoittelupaikan saamisessa. Valmistumisesi jälkeisessä työnsaannissa tärkeimmässä osassa ovat teoreettiset valmiudet (suoritetut opinnot), onnistuneet harjoittelut ja niiden kautta saamasi yhteydet sekä mahdollisesti opinnäytetyön suorittaminen yrityksessä tai muussa työelämän organisaatiossa. Ura- ja työllistymisvaihtoehtojen pohdinnassa tukenasi ovat opinto-ohjaajat, opettajatuutorit ja uravalmentajat. Luonnollisesti oma aktiivisuutesi on työnsaannin kannalta tärkeintä.
Karelia-amk:ssa on aktiivista tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. TKI-hanketoiminta tarjoaa sinulle hyvän mahdollisuuden osallistua tulevan työpaikkasi rakentamiseen, realistisen kuvan työelämän vaatimuksista ja käytännöistä sekä mahdollisuuden toimia eri alojen osaajien kanssa. Voit suorittaa yrittäjyysopintoja osana tutkintoasi tai opiskella Y-akatemian monialaisissa tiimeissä ja perustaa osuuskuntayrityksen. Omien ideoiden vieminen eteenpäin ja kehittäminen jopa tulevaisuuden työuraksi on täysin mahdollista.
Valmistumisesi jälkeen sinusta tulee ammattikorkeakoulun alumni. Alumnilla tarkoitetaan aiemmin korkeakoulussa opiskellutta henkilöä ja alumnitoiminnalla näille henkilöille järjestettävää toimintaa. Alumnitoiminnan tavoitteena on yhteyden säilyttäminen korkeakoulun ja sen entisten opiskelijoiden välillä sekä alumnien välisten verkostojen säilyttäminen ja uusien yhteyksien luominen. Viisi vuotta valmistumisen jälkeen sinulle lähetetään valtakunnallinen uraseurantakysely, jonka tavoitteena on saada tietoa siitä, mihin ammattikorkeakouluista valmistuneet ovat työllistyneet ja miten tutkinto on vastannut työelämän tarpeita.
Alumnina voit kertoa kokemuksistasi ja saavutuksistasi uusille opiskelijoille ja saada heiltä virikkeitä oman ammattitaitosi kehittämiseen. Voit vahvistaa omaa osaamistasi myös osallistumalla ammattikorkeakoulun jatko-opintoihin tai yhteisiin kehittämishankkeisiin. Yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa voi tarkoittaa esimerkiksi luennon pitämistä, opinnäytetyöaiheiden, harjoittelupaikkojen ja työelämätoimeksiantojen tarjoamista tai TKI-yhteistyötä. Alumneilla on tärkeä merkitys ammattikorkeakoulun kumppanuusverkoston rakentumisessa.
Laadun käsitteitä
ASIAKAS/ OPISKELIJA
Tuotteen tai palvelun vastaanottaja, kanssakehittäjä, käyttäjä, tilaaja tai maksaja, jolle tuote tai palvelu tuo lisäarvoa. Ammattikorkeakoulun tärkeimpiä asiakkaita ovat opiskelijat, alueen työelämä ja toiminnan rahoittajat. Ammattikorkeakoulun ja opiskelijoiden välillä ei ole tyypillistä asiakassuhdetta, vaan opiskelijalla on tärkeä rooli korkeakouluyhteisön jäsenenä.
ASIAKASTYYTYVÄISYYS
Asiakkaan tyytyväisyyden kokemus on palvelun laadun keskeinen osoitin. Tyytyväisyys syntyy, kun palvelu ja sen tavoitteet suunnitellaan yhteistyössä asiakkaan kanssa, suunnitelmassa pysytään, toimenpiteet perustellaan ymmärrettävästi ja toimitaan johdonmukaisesti ja asiakasta arvostaen.
AUDITOINTI
Auditointi on riippumatonta ulkopuolista toimintaa, jonka tavoitteena on todeta, missä määrin auditoinnin kohde täyttää sovitut kriteerit. Suomen korkeakoulujen tulee osallistua määrävälein laatujärjestelmän ulkoiseen auditointiin. Sen tarkoituksena on selvittää, onko järjestelmä tavoitteiden mukainen, tehokas ja tarkoitukseen sopiva.
ITSEARVIOINTI
Itsearvioinnissa toimija itse arvioi omaa toimintaansa ja sen tuloksia.
JATKUVAN PARANTAMISEN SYKLI
Klassinen ongelmanratkaisun ja kehäoppimisen malli, jota kutsutaan usein Demingin kehittämisympyräksi tai -kehäksi. Mallin perustana on suunnittelun, toiminnan, arvioinnin ja kehittämisen toistuva sykli, jonka tavoitteena on kehityskohteiden tunnistaminen ja toiminnan jatkuva kehittyminen.
JOHDON KATSELMUS
Karelia-amk:n vuosittain toistuva arviointikäytäntö, jossa ammattikorkeakoulun johto arvioi edeltävän vuoden toimintaa ja tuloksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.
LAATU
Ammattikorkeakoulun näkökulmasta laatu tarkoittaa tarkoituksenmukaista toimintaa strategiassa määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelijoiden/asiakkaiden näkökulmasta laatu merkitsee sitä, että ammattikorkeakoulun opetus ja palvelut vastaavat annettuja laatulupauksia sekä palvelun käyttäjien odotuksia ja tarpeita.
LAATUKÄSIKIRJA
Laatujärjestelmän rakennetta ja toimintoja kuvaava asiakirja.
LAADUNHALLINTA
Laadunhallinta korkeakoulussa tarkoittaa niitä menettelytapoja, joiden avulla korkeakoulu turvaa ja kehittää koulutuksen ja muun toiminnan laatua.
LAATUJÄRJESTELMÄ
Laadunhallinnan organisaatiosta, vastuunjaosta, menettelytavoista, prosesseista ja resursseista koostuva kokonaisuus. Karelia-amk:n laatujärjestelmän perustana on jatkuvan parantamisen sykli.
PALAUTE
Palautteella tarkoitetaan tietoa, jota opiskelijat saavat opiskelustaan ja oppimisestaan sekä opettajat opetuksestaan ja vastuuhenkilöt tai korkeakoulu toiminnastaan.
PALAUTTEEN PALAUTE
Palautteen palautteessa palautteen saanut henkilö/korkeakoulun yksikkö antaa palautteen antajalle vastapalautteen eli oman tulkintansa palautteesta ja sen perusteella toteutetuista/käynnistettävistä kehittämistoimista.
KARELIA/TASO -SOPIMUS
Karelia-amk:n vuosittain toistuva sisäisen toiminnan suunnittelun prosessi, jonka tuloksena syntyy ammattikorkeakoulun sisäinen tavoitesopimus. Sopimuksessa määritellään koko ammattikorkeakoulun ja koulutusten tulos- ja kehittämistavoitteet.
PROSESSI
Sarja toisiinsa liittyviä ja toistuvia toimintoja, joiden avulla syötteet muutetaan tuotteiksi tai palveluiksi. Prosessikuvaus on toiminnan ymmärtämiseksi ja ohjeistamiseksi tehty sanallinen ja usein myös graafinen kuvaus toiminnasta.
Laaturyhmä
Ryhmän tehtävänä on laadunhallinnan suunnittelu ja organisointi, laatutyöosaamisen kehittäminen, ulkoisten ja sisäisten arviointien suunnittelu ja toteuttaminen, laatutyön toimintasuunnitelman toteuttaminen, johdon katselmuksien organisointi ja palautekyselyjen uusiminen. Laaturyhmässä on myös opiskelijajäsen.
Laadunhallinnan avainhenkilöitä
Opiskelijakunta POKA, puheenjohtaja
044 060 6473 » [email protected]
Opiskelijakunta POKA, pääsihteeri
044 060 6472 » [email protected]
Opiskelijakunta POKA, ohjauksen ja edunvalvonnan asiantuntija
050 438 9071 » [email protected]
Marjo Nenonen » vararehtori
050 362 7074 » [email protected]
Mikko Penttinen » tietotuotannon asiantuntija
050 343 7621 » [email protected]
Petri Raivo » rehtori
050 310 9749 » [email protected]
Pia Hiltunen » hallinto- ja talousjohtaja
040 743 6165 » [email protected]
LAATUA YHTEISTYÖLLÄ
– joka päivä pieniä parannuksia
Laatu syntyy yhteispelillä ja kaikilla korkeakouluyhteisön jäsenillä on tärkeä merkitys sen kehittymiseen. Tämä henkilöstön ja opiskelijoiden yhteistyönä laadittu laatuopas on tarkoitettu ensisijaisesti Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Oppaan tarkoituksena on antaa yleiskuva ammattikorkeakoulun laatujärjestelmästä ja opiskelijan roolista korkeakouluyhteisön laadunhallinnassa.
Opiskelijalla on vastuu omasta oppimisestaan. Henkilöstön vastuulla on oppimisen ohjaaminen ja tukeminen sekä hyvien oppimisen edellytysten luominen. Opiskelijoiden antamalla palautteella ja aktiivisella osallistumisella on tärkeä merkitys korkeakoulun kehittämisessä.