Ikäosaamisen koulutuksen myötä minä vien muutosta, eikä muutos minua

Sini Kyllönen, sairaanhoitaja (AMK)
Ikäosaamisen kehittämisen ja johtamisen YAMK-opiskelija

Töihin palattuani on ollut hienoa huomata, miten paljon olen saanut uusia työkaluja käyttööni, ja miten uudenlaisen kehittämisen näkökulman olen oppinut. Tiedon lisääntyminen ikäosaamisessa on hyödynnettävissä niin omassa työssäni kuin kehittämistyössä, joka on vielä alussa muun muassa omassa työyhteisössäni.

Olen valmistunut sairaanhoitajaksi vuonna 2015, ja sen jälkeen lähtenyt valloittamaan työkenttiä ja kerryttämään työkokemusta. Mutkien kautta elämä vakiintui Kuhmon Lentiiraan, jossa tälläkin hetkellä perheeni kanssa asun. Perheeseeni kuuluu aviomies sekä kaksi poikaa, ja liuta karvaisia kavereita. Samana vuonna sain vakinaisen sairaanhoitajan toimen paikallisesta hoivakodista. Siellä sitten näihin päiviin asti olen ollut, ja viihdyn hyvin työssäni.

Kuitenkin jokin työssä kaihersi. Löysin työelämään liittyviä epäkohtia, joille ei ollut taitoa tehdä mitään. Oma osaamattomuus ahdisti. Samoihin aikoihin alettiin odottamaan meidän toista lasta. Raskaus ei ollut helppo, ja se osaltaan varmasti vaikutti omaan suhtautumiseen työelämän haasteisiin ja asioiden käsittelytaitoon.

Kun keväällä 2019 kopsahti postilaatikkoon mainos Ikäosaamisen YAMK-tutkinnosta, mielenkiinto heräsi heti. Luulin, että kyse olisi ikääntyneille suunnattujen hoivapalvelujen johtamisesta. Etäopiskelu myös kiinnosti – olisiko tosiaan mahdollista suorittaa opinnot ilman yhtään lähipäivää? Sehän sopisi pienlapsiperheen äidille paremmin kuin hyvin! Tämän tiedon pohjalta lähdin hakemaan opiskelupaikkaa, tosin pohdittuani pitkään, että kannattaako se. Totesin, että nyt on oikea aika alkaa etsiä avaimia ”kaihertamisen” helpottamiseksi.

Opiskelijavalinta tapahtui etänä ja todistukset toimitettiin postitse. Myöhemmin sain tiedon, että olin saanut opiskelupaikan. Jouduin vielä kerran pohtimaan opiskelun aloittamisen kannattavuutta kun jouduin jäämään töistä pois raskauden aiheuttamien komplikaatioiden takia. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että kannattaa tehdä jotain hyödyllistä, jos pystyy. Etäopiskelu tuntui vielä paremmalta ajatukselta, kun en päässyt liikkeelle edes autolla sen hetkisen tilanteen takia.

”Opiskeludraivi” löytyi nopeasti, ja olen aina tykännyt opiskella. Pidän uuden tiedon hakemisesta, uuden oppimisesta ja itseni kehittämisestä. Opintojen laajuus ja ikäosaamisen käsite tosin aukesivat vasta opintojen alkaessa, ja hyvin pian ymmärsin, että kyse on paljon isommasta asiasta kuin vain vanhuspalvelujen ja ikääntyneiden asumispalvelujen johtamisesta. Opettajat ovat motivoivia. Joskus opiskelun haasteet ovat suuria ja välillä on opiskelua häiritseviä yhteysongelmia. Opintokokonaisuudet on kuitenkin rakennettu hyvin, ja opettajat ovat asiantuntevia, ja osaavat auttaa tarvittaessa. Lisäksi aina pyydettäessä opettajilla on aikaa, mistä olen kiitollinen.

Perusopintokokonaisuuksien lisäksi tutkintoon kuuluvat vapaasti valittavat opinnot. Vaihtoehtoina ovat yrittäjyys, kehittämis- ja asiantuntijaosaaminen, sekä johtaminen. Johtaminen on se, mikä minua eniten kiehtoo, ja valitut vapaasti valittavat opintojaksot ovat heijastaneet tätä mieltymystä. 

Parasta opinnoissa on ollut opinnäytetyöprosessi kaikkine haasteineen ja onnistumisineen. Teen opinnäytettä parin kanssa, ja asumme useamman sadan kilometrin päässä toisistamme. Välimatkasta huolimatta yhteistyö on sujunut todella vaivatta ja helposti. On hienoa, miten tämän päivän teknologia mahdollistaa yhteistyön maantieteellisestä sijainnista huolimatta. Olemme tavanneet kerran ja oli huvittavaa huomata toisen olevan ihan eri näköinen kuin tietokoneen näytöllä. Kohtaamisesta jäi lämmin olo.

Äitiysloman jälkeen töihin palattuani on ollut hienoa huomata, miten paljon olen saanut uusia työkaluja käyttööni, ja miten uudenlaisen kehittämisen näkökulman olen oppinut. Tiedon lisääntyminen ikäosaamisessa on hyödynnettävissä niin omassa työssäni kuin kehittämistyössä, joka on vielä alussa muun muassa omassa työyhteisössäni. Vaikka itse en vielä toimi esihenkilönä, niin kuitenkin johtamisen opinnoista on ollut hyötyä itseni johtamisessa sekä työn suunnittelussa. Lisäksi olen pystynyt haastamaan vallitsevia näkökulmia ja tarjoamaan uusia perustellen ja asiantuntijuuteen nojaten. Nyt ei haastavissa tilanteissa tunnu voimattomalta, vaan pystyn pelottomasti tarttumaan tilanteisiin, ja minulla on keinoja tilanteista selviämiseen. Tilanteet eivät rajoitu vain omaan työyhteisöön, vaan koko sosiaali- ja terveysalaan, joka elää vahvasti muutoksessa. Ikäosaamisen YAMK-tutkinto on tarjonnut myös hyvät eväät ymmärtää Suomen tilannetta, ja mahdollisuuden ennakoida tulevia eläköitymisiä sekä muita kehittämisen paikkoja. Koulutuksen myötä on tullut sellainen olo, että minä vien muutosta, eikä muutos minua.

Tulevaisuudessa haluaisin toimia joko esihenkilönä tai toimia kehittämistehtävissä, joiden tavoitteena olisivat henkilöstön työhyvinvoinnin lisääminen ja sitä kautta tuottavuuden lisääntyminen sekä osaamisen käyttöönottaminen. Aion myös edelleen jatkaa itseni kehittämistä ja uuden tiedon etsintää.