Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri nyt näihin teemoihin liittyen. Koostamme Pulssiin tuoreet artikkelimme, videomme ja podcastimme. Tutustu, omaksu ja nauti!
Ratkaisuja vihreään siirtymään>>
Kansainvälisyyttä>>
Kestävää hyvinvointia >>
Osaajia tulevaisuuden työelämään>>
Älykästä tuotantoa>
Muut>>
Artikkelit >>
Podcastit >>
Videot >>
Julkaisuohjeet >>
-
Kuka on geronomi?
Oletko kuullut Karelian käytävillä ja ruokapöydissä puhuttavan geronomeista? Oletko nyökytellyt sujuvasti ja pohtinut mielessäsi, mistä ihmeestä puhutaan. Uteliaimmat kysyvätkin. Ei hätää – et ole yksin!…
-
Sote-alan opiskelijoille tarvitaan lisää harjoittelupaikkoja – Työelämäopettajuusmalli -hanke etsii haasteeseen ratkaisuja
Karelia-ammattikorkeakoulussa aloitettiin syksyllä 2021 Otsakorpisäätiön rahoittama Sosiaali- ja terveysalan työelämäopettajuusmalli -hanke. Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa ja uudistaa Karelia-ammattikorkeakoulun, sosiaali- ja terveysalan (sote) toimijoiden sekä muiden…
-
Osallisuuskierroksella selvitetään lasten ja nuorten kuntoutuksen kehittämistarpeita
Joensuussa järjestettiin tammi-helmikuussa kaksi alueellista tilaisuutta lasten ja nuorten kuntoutuksen tilanteen kartoittamiseksi ja kehittämiseksi. Ensimmäinen tilaisuuksista oli 24.1.2022 Perheentalolla, ja toinen 2.2.2022 ViaDia-keskuksella Rantakylässä.. Nämä…
-
Osaaminen näkyviin digitaalisin osaamismerkein!
Joustavaa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista kehitetään korkeakoulutuksessa sekä eurooppalaisessa kontekstissa. Kehittämiseen linkittyvät myös pienet osaamiskokonaisuudet (micro-credentials) ja digitaaliset osaamismerkit (digital open badges). Osaamismerkkien käyttö työelämässä…
-
Oppimiseen innostavan oppimistehtävän muotoilu
Oppimisprosessi kokonaisuutena on kuin matka, polku, etappien muodostama kokonaisuus, seikkailu… Huolellisesti suunniteltu pedagoginen käsikirjoitus ohjaa onnistuneen oppimisprosessin muotoilua, jossa sen eri vaiheet, oppimistilanteet ja oppimistehtävät…
-
Kareliassa Digivisio-hankkeen profiloitumisen vuosi
Korkeakoulujen Digivision 2030 tavoitteena on luoda kansainvälisesti arvostettu oppimisen ekosysteemi, joka ensivaiheessa perustuu Digivision digitaalisille palveluille, korkeakoulujen yhteiselle opintotarjonnalle sekä vuorovaikutukselle yritysten ja yhteiskunnan kanssa.…
-
Mitä tapahtui Karelian kirjastossa 2022?
Karelian kirjaston vuotta 2022 voidaan luonnehtia paluuksi koronasta vapaaseen toimintaan virustaudin vaikutettua kirjaston palveluihin vuosina 2020 ja 2021. Vuonna 2022 – tammikuuta lukuun ottamatta –…
-
Otsakorven säätiö on tärkeä kumppani Karelian toiminnan kehittämisessä
William ja Ester Otsakorven Säätiö on tärkeä Karelia-ammattikorkeakoulun yhteistyökumppani ja rahoittaja. Säätiö edistää ja tukee Kymenlaakson sekä Pohjois- ja Etelä-Karjalan maakuntien alueella koulutusta ja yritystoimintaa…
-
Opintokokonaisuuksien yhteissuunnittelu Karelian sosionomikoulutuksessa
Opetussuunnitelman uudistaminen ja uuden opetussuunnitelman käyttöön ottaminen haastavat opettajien pedagogista ajattelua ja tarjoavat mahdollisuuksia työn ja työyhteisön kehittämiseen ammattikorkeakoulussa. Tarkastelemme tässä artikkelissa uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen…
-
Vieläkö tarvitaan face to face -tutustumismatkoja?
Joukko Sote Hyte Living Lab – Yhteiskehittämistä Pohjois-Karjalassa -hankkeen työryhmän jäseniä ja yhteistyökumppaneita vieraili joulukuun alussa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa (SeAMK). Benchmarkkaus-matkan tavoitteena oli tutustua Seinäjoella luotuun…
-
Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä – osa 5 : Oppimisanalytiikan visualisoinnit
Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä -artikkelisarjan aiemmissa osissa olemme esitelleet, kuinka oppimisanalytiikkaa voidaan sisällyttää myös sellaisen opintojakson toteutuksen suunnitteluun, jossa työskennellään muualla kuin perinteisessä oppimisympäristössä. Artikkelisarjan…
-
Karelia pärjäsi hyvin avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannassa – työ avoimuuden edistämiseksi jatkuu
Vuonna 2022 avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) seuranta toteutettiin ensimmäistä kertaa korkeakoulujen ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyönä luodun seurantamallin avulla. Seurannan tulosten perusteella suomalaiset ammattikorkeakoulut ovat sitoutuneita…
-
Oppimisen tukeminen vertaisarvioinnin avulla
Mitä vertaisarvioinnilla tarkoitetaan? Vertaisarviointi voi kohdistua tiedon arviointiin, siihen minkälaista tietoa tarkastellaan tai erilaisiin taitojen arviointiin. Opiskelija oppii sekä lisää aiheesta että arvioinnista vertaisarvioidessaan. Opiskelijoilla…
-
Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä – osa 2
Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä -artikkelisarjan ensimmäisessä artikkelissa esittelimme kehityshankkeen, jonka puitteissa Karelian tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa aiempina vuosina toteutettua oppimisanalytiikkaa lähdettiin soveltamaan oppimistilanteisiin, joissa oppimisen digitaalisten jalanjälkien…
-
Karelia 30 -areena : Työhyvinvointi ja uniterveys
Karelia 30 -areenan kuudennessa jaksossa pureudutaan työhyvinvointiin ja siihen liittyvään uniterveyteen. Riittävä uni on jokaiselle meistä välttämätöntä, ja siitä myös kannattaa pitää huolta.Miksi uni on…