Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Koostamme Pulssiin tuoreet artikkelimme, videomme ja podcastimme. Tutustu, omaksu ja nauti!
-
Avoimet oppimateriaalit – hyötyä oppijoille ja opettajille
Avoimet oppimateriaalit ovat opetuksen ja oppimisen resursseja, jotka ovat kaikkien vapaasti käytettävissä, muokattavissa ja jaettavissa. Ne voivat olla esimerkiksi luentodioja, tehtäväsettejä, verkkokursseja, opetustallenteita, podcasteja tai muita digitaalisia materiaaleja. Tässä artikkelissa kuvataan mitä seikkoja on hyvä ottaa huomioon oman oppimateriaalin avaamisessa. Tekijänoikeudet oppimateriaalin avaamisessa Oppimateriaalin avaaminen ei tarkoita tekijänoikeuksista luopumista. Oppimateriaalin tekijä voi lisensoida materiaalinsa lisenssillä,…
-
Yhteistyön merkitys luottamusmiestehtävissä
Yhteistyön merkitys luottamusmiestehtävissä korostuu, koska näissä rooleissa henkilöt ajavat työntekijöiden etuja ja toimivat sillanrakentajina henkilöstön ja työnantajan välillä. Luottamus-miestehtävät vaativat kykyä ymmärtää sekä edustamiensa työntekijöiden että työnantajan näkökulmia. Myös vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja tarvitaan. Yhteistyö on olennainen osa luottamusmiestoimintaa useista syistä, joita avaamme tässä artikkelissa. Rakennetaan luottamusta – saavutetaan paremmat neuvottelutulokset Luottamus on kaiken yhteistyön perusta…
-
Opinto-ohjaus Kareliassa: Avain(ko) menestykseen ja tulevaisuuden urapolkuihin
Opinto-ohjaus on olennainen osa Kareliaa, sillä se tukee opiskelijoiden opintojen edistymisessä, auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa ja ohjaa heidät kohti tulevaisuuden urapolkuja. Opinto-ohjaus on erityisen tärkeää, sillä koulutus kaikilla koulutusaloilla on suunnattu tiiviisti työelämän tarpeisiin. Tämä teksti käsittelee opinto-ohjauksen merkitystä Kareliassa, sen haasteita ja mahdollisuuksia. Opinto-ohjauksen merkitys Kareliassa Karelian keskeinen tavoite on valmistaa opiskelijat työelämään…
-
Kehittämiskokeilu opiskelutaitojen vahvistamisesta fysioterapiaopintojen alussa
Tässä artikkelissa kerromme opiskelutaitojen kehittämiskokeilusta, jota lähdimme toteuttamaan Karelia-ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutuksessa. Koulutuksessa on sekä päivä- että monimuotoryhmiä. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (2021) on tuonut esille, että oppimis- ja opiskeluvalmiuksia on tarpeen vahvistaa. Valmiuksien vahvistaminen tukee päiväryhmien lisäksi monimuoto-opiskelijoiden oppimis- ja opiskeluvalmiuksia. Opiskelutaitojen kehittämiskokeilu on viety läpi yhden kerran. Toiminnan arvioinnissa olemme saaneet opettajien kokemuksen siitä, onko…
-
Muuttuva maaseutu – yhteiskunnallinen yritys palveluverkon ylläpitoon liittyvien haasteiden ratkaisualustana?
EU:n viitekehyksessä ja Suomessa yhteiskunnallinen yrittäjyys nousi laajemmin julkisen kiinnostuksen kohteeksi reilu vuosikymmen sitten, kun Euroopan parlamentti hyväksyi yhteisötaloutta koskevan päätöslauselman v. 2009 (EU-parlamentti 2009). Myöhemmin v. 2011 EU-komissio julkaisi yhteiskunnallisten yritysten toimintaympäristön kehittämistä koskevan aloitteensa (EU-komissio 2011). Suomessa merkittävä virstanpylväs oli Työ- ja elinkeinoministeriön asettaman, yhteiskunnallisen yrityksen toimintamallia arvioineen työryhmän yhteenvetoraportin julkistaminen v. 2011…
-
Näkökulmia korkeakouluopetukseen Educa-messuilta
Educa on opetusalan valtakunnallinen suurtapahtuma Helsingissä, joka tarjoaa kävijöille opetus- ja kasvatusalan uusimpia tuulia. Vuoden 2024 Educa järjestettiin 26.-27.1 Helsingissä. OAJ:n tarjoama taloudellinen tuki mahdollisti opettajien lähtemisen messuille. Tässä artikkelissa kuvataan Karelian opettajien kokemuksia Educa-messuista ja sen annista korkeakouluopettajan työn näkökulmasta. Yleisesti ottaen Educa-messut mielletään usein varhaiskasvatuksen ja perusasteen opettajien tapahtumaksi. Messut sisältävät luentoja sekä…
-
Minä opinto-ohjaaja – opo
Opinto-ohjaajana tehtävänäni on auttaa opiskelijaa opintojen suunnittelussa, opiskelukyky ja oppimisen kysymyksissä sekä valmistumiseen liittyvissä käytännön asioissa, uraan liittyviä pohdintoja unohtamatta. Opona kehitän ohjauskäytänteitä, mikäli ne kehittämistä vaativat. Opinto-ohjaajan minun tulee muistaa lukuisia asioita kohdatessa opiskelija yksin tai ryhmässä. Minä ohjaan ja neuvon opiskelijoita monenlaisissa opintoihin liittyvissä kysymyksissä. Kuuntelen molemmilla korvilla ja annan opiskelijalle aikaani. Keskityn…
-
STOP-hankkeessa selvitetään Karelian sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opintojen keskeyttämisen syitä
Karelian sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa on tartuttu toimeen, mitä tulee sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden eroamiseen liittyviin syihin. Karelian sisäisessä tutkimushankkeessa ”Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opintojen keskeyttämiseen johtaneet syyt (STOP)” haetaan vastausta sotealan opiskelijoiden opinnoista eroamisen juurisyihin. Veto- ja pitovoima sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa Yleisesti tiedossa on, että sosiaali- ja terveysalalla vallitsee valtakunnallisesti työvoimapula, minkä vuoksi…
-
Dialoginen johtaminen uuden koulutuspäällikön näkökulmasta
Olen nyt toiminut Karelia-ammattikorkeakoulun matkailun- ja median koulutuspäällikkönä muutaman kuukauden, ja tässä tekstissä nostan lyhyesti esille ajatuksiani dialogisesta johtamisesta. Aloittaessani elokuussa 2023 koulutuspäällikön työssä, minulla oli kohtuullisen selkeä visio parista asiasta; kehitän työyhteisön dialogisuutta ja opettelen itse dialogisena johtajana toimimista. Tunnistin itsessäni tarpeen ja halun oppia uutta, sillä minulla oli nolla metriä käytännön kokemusta lähijohtajan…