PULSSI – Älykästä tuotantoa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Älykästä tuotantoa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Älykästä tuotantoa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Simuloitu tehdasympäristö

    Tuotannon simulointi Visual Components -ohjelmistolla

    , ,

    UpTech – Tulevaisuuden osaajia Itä-Suomeen -hankkeen taustaselvityksissä nousi esille tuotannollisen kehittämisen tarpeet sekä digitalisaatio ja siihen liittyvät ratkaisut. Yhtenä mahdollisena ratkaisuna toiminnan kehittämiseen on tuotannon simulointi. Tuotannon simulointia varten on Kareliaan hankittu Tulevaisuuden työ -hankkeessa Visual Components ohjelmisto. Ohjelmiston käyttöön ja aluksi myös ohjelmiston käytön opetteluun tarvitaan koulutusta. UpTech-hankkeen selvitysten tuomien tarpeiden ja Karelian omien…

  • Legopalikoita

    Lean Game FlowCar  -simulaatiopelin avulla käytännön kokemusta lean-toiminnan periaatteista

    ,

    Karelia-ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden työ -hanke hankki Karelian käyttöön Lean-simulaatioihin liittyviä tarvikkeita. Yksi näistä hankinnoista on Lean Game FlowCar -simulaatiopeli. Tätä simulaatiopeliä voidaan hyödyntää opetuksessa ja koulutuksessa monipuolisesti esim. seuraaviin teemoihin liittyen: Lean, Six Sigma, toiminnan kehittäminen, tilastolliset toiminnan analyysit, toiminnan mittaaminen ja seuranta. Lean game FlowCar -simulaatiopeliä on pelattu tähän mennessä Karelian Industrial management -koulutuksen opiskelijoiden…

  • Kuljetuskontteja

    Simulaatiopeli toimitusketjuihin liittyvien ilmiöiden havainnollistamiseen

    , ,

    Karelia-ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden työ -hanke hankki Karelian käyttöön Lean-simulaatioihin liittyviä tarvikkeita. Yksi näistä hankinnoista on Supply chain management game. Tätä simulaatiopeliä voidaan hyödyntää tuotaessa esille toimitusketjuihin liittyviä asioita ja ilmiöitä. Supply chain management game -simulaatiopeliä on pelattu jo useamman opiskelijaryhmän kanssa. Industrial management -koulutuksen opiskelijoiden kanssa Lean green belt -opintojaksolla ja International business -koulutuksen opiskelijoiden kanssa…

  • Sinisiä marmorikuulia

    UpTech-hankkeen kokeilut: Prosessin vaihtelun tarkastelu Quincunx-laitteen avulla

    ,

    Minitab – toiminnan kehittäminen -kurssilla pyrimme löytämään prosessin vaihtelua mallintavia demonstraatioita. Minitab on tilastollisten analyysien tekemiseen suunniteltu ohjelmisto, jota voidaan hyödyntää prosessien ja laadun parantamisessa. Kirjallisuudessa törmäsimme varsin usein Deming funnel -suppilokokeeseen, jonka päätimme toteuttaa Quincunx-laitteella. Saadut tulokset olivat samansuuntaisia kuin alkuperäisessä suppilokokeessa. Demonstraation tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi teollisuudessa, liiketaloudessa tai johtamisessa. Prosesseissa on aina…

  • VR-lasit

    Uraohjausta VR-ympäristössä

    ,

    Kevään Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -tapahtuman ollessa ovella, palaan vielä muistelemaan syksyisen ITK-tapahtuman työpajaa, johon päästiin osallistumaan William ja Ester Otsakorven säätiön rahoittaman Älykäs ohjaus ja oppimisanalytiikka opiskelijan opintojen edistymisen tukena -hankkeen ansiosta. Puhtaasti ohjauksen näkökulmasta syksyn 2022 ITK-päivien tarjonta oli vähäistä ja analytiikkaa käsittelevissä esityksissä yleisön kysymykset keskittyivät enimmäkseen yksityisyydensuojaan ja tiedon keruun lupakysymyksiin. Yhdessä…

  • Eri värisiä putkistoja rakennuksen katossa

    Lisätty todellisuus rakennustyömaalla

    , , ,

    Lisätyn virtuaalisen sisällön katselu reaalimaailmassa on mahdollista erilaisten laitteiden ja sovellusten avulla. Työmaakäyttöön suunniteltuja vaihtoehtoja on kuitenkin tarjolla melko vähän. Trimble XR10- järjestelmä lienee ainoa laajalti käytetty järjestelmä rakennusalalla. Karelialle on nyt hankittu kyseinen järjestelmä Tulevaisuuden työ -hankkeen (EAKR) avulla. Trimble XR10 -järjestelmä Trimble XR10 on järjestelmä, jossa Microsoft HoloLens 2 -lasit on sovitettu yhteen…

  • Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä – osa 5 : Oppimisanalytiikan visualisoinnit

    , ,

    Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä -artikkelisarjan aiemmissa osissa olemme esitelleet, kuinka oppimisanalytiikkaa voidaan sisällyttää myös sellaisen opintojakson toteutuksen suunnitteluun, jossa työskennellään muualla kuin perinteisessä oppimisympäristössä. Artikkelisarjan osassa 1 ja osassa 2 kuvasimme, mitä muutoksia tämä uusi tilanne tuo toteutuksen suunnitteluun opettajan näkökulmasta. Artikkelisarjan kolmannessa osassa  ”Mitä tapahtuu projektinhallintaympäristössä?”, ja osassa 4 ”Ohjaajamuistioista XAPI-lauseiksi” puolestaan toimme esille…

  • Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä – osa 2

    , ,

    Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä -artikkelisarjan ensimmäisessä artikkelissa  esittelimme kehityshankkeen, jonka puitteissa Karelian tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa aiempina vuosina toteutettua oppimisanalytiikkaa lähdettiin soveltamaan oppimistilanteisiin, joissa oppimisen digitaalisten jalanjälkien tarkastelua täytyy kohdistaa perinteisten oppimisympäristöjen ulkopuolelle. Tietojenkäsittelyn kolmannen opiskeluvuoden ICT-toimeksiantoprojektissa opiskelijoiden työskentely tapahtuu pääosin muualla kuin Moodle-oppimisympäristössä ja se toimi hedelmällisenä pilottikurssina kokeiltaessa oppimisympäristön ulkopuolisen oppimisanalytiikkadatan keräämistä ja hyödyntämistä opetuksen…

  • Milloin digivisiosta tulee digitodellisuutta?

    , , ,

    ”Valtakunnallinen Digivisio 2030 -hanke on käynnistynyt 2021. Tulevaisuudessa yhteiskuntamme tarvitsee yhä monipuolisempaa osaamista. Digivisio 2030 –hankkeessa kaikki suomalaiset korkeakoulut rakentavat yhdessä oppimiselle tulevaisuutta. Tavoitteena on oppimisen uusi aikakausi, jonka ytimessä on digipedagogiikan jatkuva kehittäminen ja jossa jokainen meistä voi helpommin oppia ja kerryttää osaamistaan muuttuvassa maailmassa” (Digivisio 2030). Tässä artikkelissa esittelen konkreettisia asioita, joita kehitämme…