PULSSI – Muut

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Muut

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Koostamme Pulssiin tuoreet artikkelimme, videomme ja podcastimme. Tutustu, omaksu ja nauti!

  • Digivision 2030 -hankkeen alkukysely Kareliassa

    , , ,

    Digivisio 2030 -hankkeeseen osallistuu 38 korkeakoulua. Hankkeeseen osallistuvat lähes kaikki suomalaiset yliopistot ja ammattikorkeakoulut pois lukien Poliisiammattikorkeakoulu ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Digivisio 2030 -hankkeessa tavoitteena on rakentaa yhteistä oppimisen tulevaisuuttaa ja kehittää digipedagogiikkaa paremmin oppijoita motivoivammaksi ja palvelevaksi. Kareliassa toteutettiin henkilöstölle suunnattu kysely, jossa kartoitettiin henkilöstön käsityksiä ja kokemuksia Digivisio 2030 -hankkeesta ja siinä tapahtuvista toiminnoista. Digivision…

  • Opiskelijaviestintää uudistettiin Karelia-ammattikorkeakoulussa

    , ,

    Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijaviestintää uudistettiin vuoden vaihteessa, kun opiskelijaintra Pakki koki täydellisen muodonmuutoksen. Uudistuksessa haluttiin huomioida erityisesti opiskelijoiden toiveet ja siksi kysyttiin opiskelijoiden mielipiteitä opiskelijaviestinnän toteutumisesta Kareliassa. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa siitä, millainen uusi opiskelijaintra tulisi olla sisällöltään ja toiminnoiltaan. Halusimme myös tietää, mitä Karelian viestintäkanavia opiskelijat käyttävät tai haluaisivat käyttää. Kyselyssä oli tämän lisäksi mahdollisuus…

  • Meitä vipittää – Vip-opiskelija tukee ryhmänsä hyvinvointia

    , ,

    Karelian Välittämisen Ilmapiiri (VIP) -toiminnassa mukana oleva opiskelija osaa omalla toiminnallaan tukea opiskelu- ja työhyvinvointia oman ryhmän sisällä. Hän on ryhmän ja samalla koko luokan luottamushenkilö. Vip tunnistaa ja tunnustaa Me Karelian median koulutuksen (HMNS22-ryhmä) vipit havainnoimme ja tuemme sujuvaa oppimista kokonaisuutena luokassamme, ja olemme siten osa Karelian opiskeluhyvinvointia. Eikä ole ollut este vipiksi ryhtymiselle, jos…

  • Mitä tapahtui Karelian kirjastossa 2022?

    , ,

    Karelian kirjaston vuotta 2022 voidaan luonnehtia paluuksi koronasta vapaaseen toimintaan virustaudin vaikutettua kirjaston palveluihin vuosina 2020 ja 2021. Vuonna 2022 – tammikuuta lukuun ottamatta – rajoitukset eivät vaikuttaneet enää kirjaston tilojen käyttöön. Kävijämäärä palasikin koronaa edeltävälle tasolle ja painettuja kirjoja lainattiin enemmän kuin kahtena edeltävänä vuonna. Poikkeusaika toimi kimmokkeena sähköisten toimintatapojen kehittymisessä: asiakaspalvelussa ja tiedonhankinnan…

  • Otsakorven säätiö on tärkeä kumppani Karelian toiminnan kehittämisessä

    , , ,

    William ja Ester Otsakorven Säätiö on tärkeä Karelia-ammattikorkeakoulun yhteistyökumppani ja rahoittaja. Säätiö edistää ja tukee Kymenlaakson sekä Pohjois- ja Etelä-Karjalan maakuntien alueella koulutusta ja yritystoimintaa monipuolisesti. Säätiö jakaa vuosittain apurahoja Karelian opiskelijoille ja henkilökunnalle ulkomaan vaihtoihin ja harjoitteluihin sekä opinnäytetöihin. Lisäksi säätiö rahoittaa kehittämishankkeita tietyissä, valituissa teemoissa kuten työelämäyhteistyö, työllistymisen edistäminen ja uudet ideat kansainvälistymiseen.…

  • Karelia pärjäsi hyvin avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannassa – työ avoimuuden edistämiseksi jatkuu

    , ,

    Vuonna 2022 avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) seuranta toteutettiin ensimmäistä kertaa korkeakoulujen ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyönä luodun seurantamallin avulla. Seurannan tulosten perusteella suomalaiset ammattikorkeakoulut ovat sitoutuneita avoimen tieteen edistämiseen: suurin osa sijoittui ylimmille tasoille neljä tai viisi. Karelian avoimuuden tasoksi arvioitiin neljä. Avaamme tässä artikkelissa AVOTT-seurannan taustaa, sen toteutusta sekä tuloksia niin Karelissa kuin laajemmin ammattikorkeakoulukentällä.…

  • Oppimisen tukeminen vertaisarvioinnin avulla

    , ,

    Mitä vertaisarvioinnilla tarkoitetaan? Vertaisarviointi voi kohdistua tiedon arviointiin, siihen minkälaista tietoa tarkastellaan tai erilaisiin taitojen arviointiin. Opiskelija oppii sekä lisää aiheesta että arvioinnista vertaisarvioidessaan. Opiskelijoilla tulee olla selkeät ohjeet ja keskeiset kriteerit vertaisarvioinnin toteutukseen. Vertaisarvioinnilla on tarkoitus auttaa vertaista eteenpäin. Vertaisarvioinnin tavoitteet Vertaisarvioinnilla vaikutetaan opiskelijoiden oppimisen taitoihin ja annetaan palautetta itseohjautuvan oppimisen tueksi. Keskeistä on…

  • Dialogisuus tiimin voimavarana

    , , ,

    Oletko ollut joskus ollut mukana keskustelussa, jossa tunsit tulevasi kuulluksi ja koit että näkemyksiäsi ja kokemuksiasi arvostetaan?  Innostuitko yhdessä toisten kanssa ja pystyitte yhdessä keskustelukumppaneiden luomaan jotakin uutta, mihin et olisi yksin pystynyt? Sinulle jäi kenties keskustelun jälkeen innostunut ja toisaalta levollinen ja luottavainen olo. Koit ehkä, että olet samanaikaisesti sekä antanut että saanut keskustelusta.…

  • Kareliassa siirryttiin työmatkojen itsevaraamiseen

    , ,

    Karelian laskentapalvelujen tiimin kehittämiskohteena on kuluneen kahden vuoden ajan ollut prosessien sujuvoittaminen sähköistämällä, automatisoimalla tai jopa jättämällä tarpeettomaksi todettuja työvaiheita pois. Yhdeksi kehittämiskohteeksi valittiin keväällä 2022 matkavarausprosessin sujuvoittaminen. Kareliassa hoidettiin kotimaan työmatkoihin liittyvien matkalippujen ja majoittumisten varaukset keskitettynä palveluna laskentapalveluissa. Matkojen varaaminen keskitetysti vei aikaa ja hermoja Matkavarausprosessi työllisti yhden hallintosihteerin lähes kokonaan. Matkojen varaaminen…