PULSSI – Muut

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Muut

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Koos­tamme Puls­siin tuoreet artik­ke­limme, videomme ja podcas­timme. Tutustu, omaksu ja nauti!

  • Avoimet oppi­ma­te­ri­aa­lit – hyötyä oppi­joille ja opettajille

    , ,

    Avoimet oppi­ma­te­ri­aa­lit ovat opetuk­sen ja oppi­mi­sen resurs­seja, jotka ovat kaik­kien vapaasti käytet­tä­vissä, muokat­ta­vissa ja jaet­ta­vissa. Ne voivat olla esimer­kiksi luen­to­dioja, tehtä­vä­set­tejä, verk­ko­kurs­seja, opetus­tal­len­teita, podcas­teja tai muita digi­taa­li­sia mate­ri­aa­leja.  Tässä artik­ke­lissa kuva­taan mitä seik­koja on hyvä ottaa huomioon oman oppi­ma­te­ri­aa­lin avaa­mi­sessa. Teki­jä­noi­keu­det oppi­ma­te­ri­aa­lin avaa­mi­sessa Oppi­ma­te­ri­aa­lin avaa­mi­nen ei tarkoita teki­jä­noi­keuk­sista luopu­mista. Oppi­ma­te­ri­aa­lin tekijä voi lisen­soida mate­ri­aa­linsa lisenssillä,… 

  • Yhteis­työn merki­tys luottamusmiestehtävissä

    , ,

    Yhteis­työn merki­tys luot­ta­mus­mies­teh­tä­vissä koros­tuu, koska näissä rooleissa henki­löt ajavat työn­te­ki­jöi­den etuja ja toimi­vat sillan­ra­ken­ta­jina henki­lös­tön ja työnan­ta­jan välillä. Luot­­ta­­mus-mies­­teh­­tä­­vät vaati­vat kykyä ymmär­tää sekä edus­ta­miensa työn­te­ki­jöi­den että työnan­ta­jan näkö­kul­mia. Myös vuoro­­vai­­ku­­tus- ja neuvot­te­lu­tai­toja tarvi­taan. Yhteis­työ on olen­nai­nen osa luot­ta­mus­mies­toi­min­taa useista syistä, joita avaamme tässä artik­ke­lissa. Raken­ne­taan luot­ta­musta – saavu­te­taan parem­mat neuvot­te­lu­tu­lok­set Luot­ta­mus on kaiken yhteis­työn perusta… 

  • Opinto-ohjaus Kare­liassa: Avain(ko) menes­tyk­seen ja tule­vai­suu­den urapolkuihin

    , ,

    Opinto-ohjaus on olen­nai­nen osa Kare­liaa, sillä se tukee opis­ke­li­joi­den opin­to­jen edis­ty­mi­sessä, auttaa heitä löytä­mään omat vahvuu­tensa ja ohjaa heidät kohti tule­vai­suu­den urapol­kuja. Opinto-ohjaus on erityi­sen tärkeää, sillä koulu­tus kaikilla koulu­tus­aloilla on suun­nattu tiiviisti työelä­män tarpei­siin. Tämä teksti käsit­te­lee opinto-ohjauk­­sen merki­tystä Kare­liassa, sen haas­teita ja mahdol­li­suuk­sia. Opinto-ohjauk­­sen merki­tys Kare­liassa Kare­lian keskei­nen tavoite on valmis­taa opis­ke­li­jat työelämään… 

  • Kehit­tä­mis­ko­keilu opis­ke­lu­tai­to­jen vahvis­ta­mi­sesta fysio­te­ra­piao­pin­to­jen alussa

    , , ,

    Tässä artik­ke­lissa kerromme opis­ke­lu­tai­to­jen kehit­tä­mis­ko­kei­lusta, jota lähdimme toteut­ta­maan Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun fysio­te­ra­pian koulu­tuk­sessa. Koulu­tuk­sessa on sekä päivä- että moni­muo­to­ryh­miä. Kansal­li­nen koulu­tuk­sen arvioin­ti­kes­kus (2021) on tuonut esille, että oppimis- ja opis­ke­lu­val­miuk­sia on tarpeen vahvis­taa. Valmiuk­sien vahvis­ta­mi­nen tukee päivä­ryh­mien lisäksi moni­­muoto-opis­­ke­­li­­joi­­den oppimis- ja opis­ke­lu­val­miuk­sia. Opis­ke­lu­tai­to­jen kehit­tä­mis­ko­keilu on viety läpi yhden kerran. Toimin­nan arvioin­nissa olemme saaneet opet­ta­jien koke­muk­sen siitä, onko… 

  • Muut­tuva maaseutu – yhteis­kun­nal­li­nen yritys palve­lu­ver­kon yllä­pi­toon liit­ty­vien haas­tei­den ratkaisualustana?

    , ,

    EU:n viite­ke­hyk­sessä ja Suomessa yhteis­kun­nal­li­nen yrit­tä­jyys nousi laajem­min julki­sen kiin­nos­tuk­sen kohteeksi reilu vuosi­kym­men sitten, kun Euroo­pan parla­mentti hyväk­syi yhtei­sö­ta­loutta koske­van päätös­lausel­man v. 2009 (EU-parla­­mentti 2009).  Myöhem­min v. 2011 EU-komis­­sio julkaisi yhteis­kun­nal­lis­ten yritys­ten toimin­taym­pä­ris­tön kehit­tä­mistä koske­van aloit­teensa (EU-komis­­sio 2011). Suomessa merkit­tävä virs­tan­pyl­väs oli Työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riön aset­ta­man, yhteis­kun­nal­li­sen yrityk­sen toimin­ta­mal­lia arvioi­neen työryh­män yhteen­ve­to­ra­por­tin julkis­ta­mi­nen v. 2011… 

  • Näkö­kul­mia korkea­kou­luo­pe­tuk­seen Educa-messuilta

    , ,

    Educa on opetusa­lan valta­kun­nal­li­nen suur­ta­pah­tuma Helsin­gissä, joka tarjoaa kävi­jöille opetus- ja kasva­tusa­lan uusim­pia tuulia. Vuoden 2024 Educa järjes­tet­tiin 26.-27.1 Helsin­gissä. OAJ:n tarjoama talou­del­li­nen tuki mahdol­listi opet­ta­jien lähte­mi­sen messuille. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan Kare­lian opet­ta­jien koke­muk­sia Educa-messuista ja sen annista korkea­kou­luo­pet­ta­jan työn näkö­kul­masta. Ylei­sesti ottaen Educa-messut miel­le­tään usein varhais­kas­va­tuk­sen ja perus­as­teen opet­ta­jien tapah­tu­maksi. Messut sisäl­tä­vät luen­toja sekä… 

  • Minä opinto-ohjaaja – opo

    , ,

    Opinto-ohjaa­­jana tehtä­vä­näni on auttaa opis­ke­li­jaa opin­to­jen suun­nit­te­lussa, opis­ke­lu­kyky ja oppi­mi­sen kysy­myk­sissä sekä valmis­tu­mi­seen liit­ty­vissä käytän­nön asioissa, uraan liit­ty­viä pohdin­toja unoh­ta­matta. Opona kehitän ohjaus­käy­tän­teitä, mikäli ne kehit­tä­mistä vaati­vat. Opinto-ohjaa­­jan minun tulee muistaa lukui­sia asioita kohda­tessa opis­ke­lija yksin tai ryhmässä. Minä ohjaan ja neuvon opis­ke­li­joita monen­lai­sissa opin­toi­hin liit­ty­vissä kysy­myk­sissä. Kuun­te­len molem­milla korvilla ja annan opis­ke­li­jalle aikaani. Keskityn… 

  • STOP-hank­­keessa selvi­te­tään Kare­lian sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den opin­to­jen keskeyt­tä­mi­sen syitä

    , ,

    Kare­lian sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulu­tuk­sissa on tartuttu toimeen, mitä tulee sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den eroa­mi­seen liit­ty­viin syihin. Kare­lian sisäi­sessä tutki­mus­hank­keessa ”Sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den opin­to­jen keskeyt­tä­mi­seen johta­neet syyt (STOP)” haetaan vastausta sotea­lan opis­ke­li­joi­den opin­noista eroa­mi­sen juuri­syi­hin. Veto- ja pito­voima sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulu­tuk­sissa Ylei­sesti tiedossa on, että sosi­aali- ja tervey­sa­lalla vallit­see valta­kun­nal­li­sesti työvoi­ma­pula, minkä vuoksi… 

  • Dialo­gi­nen johta­mi­nen uuden koulu­tus­pääl­li­kön näkökulmasta

    , ,

    Olen nyt toimi­nut Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun matkai­­lun- ja median koulu­tus­pääl­lik­könä muuta­man kuukau­den, ja tässä teks­tissä nostan lyhyesti esille ajatuk­siani dialo­gi­sesta johta­mi­sesta. Aloit­taes­sani elokuussa 2023 koulu­tus­pääl­li­kön työssä, minulla oli kohtuul­li­sen selkeä visio parista asiasta; kehitän työyh­tei­sön dialo­gi­suutta ja opet­te­len itse dialo­gi­sena johta­jana toimi­mista. Tunnis­tin itses­säni tarpeen ja halun oppia uutta, sillä minulla oli nolla metriä käytän­nön koke­musta lähijohtajan…