PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Osaamisella elinvoimaa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Tuloksia, kohtaamisia, ideoita ja onnistumisia

    , ,

    TKIO-toimintaa Osaajia harvaan asutulle alueelle -hankkeessa Osaajia harvaan asutulle alueelle -hanke on mahdollistanut opiskelijoille kohtaamisia yritysten kanssa.  Tämä on avannut uusia mahdollisuuksia sekä oppilaitosten väliseen yhteistyöhön että kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistämiseen oppimiseen ja opetukseen. Hankkeessa opiskelijat ovat työskennelleet yrityksiltä tulleiden toimeksiantojen parissa. Tavoitteena on ollut opiskelijoiden ja harvaan asuttujen alueiden yritysten verkostoituminen.  Yritykset ovat myös…

  • Yhteisharjoittelu uutena harjoittelumuotona

    , ,

    Osaajia harvaan asutulle alueelle -hankkeen keskeinen kysymys on, millä keinoilla Karelian ja Riverian opiskelijoiden harjoittelut mahdollistuisivat myös harvaan asutulla alueella. Hankkeen toiminta-alueella, eli maakunnan reuna-alueilla, järjestettiin kuntakohtaisia tapaamisia, joissa oli mukana kunnan edustajia ja alueen yrittäjiä. Tapaamiset mahdollistivat yhteisen keskustelun ja ideoinnin, miten alueelle saadaan uusia osaajia. Maakunnassa on paljon pieniä yrityksiä, joilla ei vielä…

  • Hoitotyön koulutuksen opinnäytetyöprosessi ja sen kehittäminen  : Osa 3 

    , ,

    Opinnäytetyöohjaus Karelian hoitotyön koulutuksessa – opiskelijoiden kehittämisideat  Tämä on kolmas osa Karelian hoitotyön koulutuksen (sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus) opinnäytetyönohjaukseen liittyvää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa kuvattiin opinnäytetyöprosessia ja käytänteitä.  Toisessa osassa kuvattiin opinnäytetyöohjauksen palautekyselyä ja osaa tuloksista. Tulevissa artikkeleissa käsitellään hoitotyön koulutuksen opinnäytetyöohjaukseen liittyvää opinnäytetyöprosessin kehittämistä ja tukitoimia.   Hoitotyön koulutuksessa suoritettiin opinnäytetyönsä aloittaneille opiskelijoille kysely keväällä 2023. Palautekyselyn…

  • Vastavuoroinen mentorointi vahvistaa yhteisöjen osaamista ja oppimista

    , ,

    Mentoroinnin käsite on muuttunut paljon alkuperäisestä ajatuksesta, jolloin se nähtiin kahden yksilön, yleensä kokeneemman (ekspertin) ja aloittelevan työntekijän (noviisin), välisenä vuorovaikutussuhteena, eräänlaisena kisälli ja oppipoika -mallina. Tähän sisältyy ajatus, että kokeneemmalla työntekijällä on enemmän työssä tarvittavaa osaamista, ja että työssä tarvittava osaaminen kehittyy työvuosien myötä. Tämä ajatus ei toimi enää kaikilta osin nykyisessä, nopeasti muuttuvassa…

  • Ryhmäkuva jossa parikymmentä henkilöä

    Innocamp23 innovaatiohaaste Nurmeksessa

    , ,

    InnoCamp23-tapahtuma 5.-6.10.2023 Nurmeksessa tarjosi Karelia-amk:n ja Riverian opiskelijoille mahdollisuuden päästä työskentelemään alueen yritysten ja Pielisen Karjalan Kehittämiskeskukselta tulleiden toimeksiantojen parissa. Yhteisenä teemana kaikissa toimeksiannoissa tuotiin selkeästi esiin huoli alueen väestökehityksestä, vetovoimasta ja osaavan työvoiman saatavuudesta yrityksille.  Osaajia harvaan asutulle alueelle- hanke järjesti vastaavan tapahtuman Ilomantsissa syksyllä 2022. Nurmeksen tapahtuma oli jatkoa syksyn 2022 Innomantsi-tapahtumalle. Toteutusta…

  • Opetusteknologiamessut Lontoossa: Teknologiatuettu oppiminen  

    , , ,

    BETT-messut ovat vuosittainen tapahtuma, joka järjestetään Lontoossa. Messut ovat yksi maailman suurimmista teknologian ja koulutuksen tapahtumista, joilla esitellään yhdistettynä uusia teknologiaratkaisuja ja pedagogisia lähestymistapoja opetuksessa. Olemme julkaisseet aiemmin kaksi artikkelia BETT-messujen annista: tekoäly-workshopeista ja messujen yleisestä tarjonnasta. BETT2023-messuilla pelillistäminen nousi selkeästi yhdeksi johtavaksi aiheeksi ja useammalla pisteellä esiteltiin erilaisia aktivoivia pelejä sekä kehonhallintaa ja kuntoutusta…

  • Hoitotyön koulutuksen opinnäytetyöprosessi ja sen kehittäminen  : osa 2

    , ,

    Opinnäytetyöohjaus – palautekysely opiskelijoille Tämä on toinen osa Karelian hoitotyön koulutuksen (sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus) opinnäytetyönohjaukseen liittyvää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa kuvattiin opinnäytetyöprosessia ja käytänteitä.  Seuraavissa osissa käsitellään tarkemmin hoitotyön koulutuksessa toteutetun opinnäyteohjauksen palautekyselyn tuloksia sekä opinnäytetyöprosessin kehittämistä.  Karelian hoitotyön koulutuksessa toteutettiin keväällä 2023 palautekysely opinnäytetyöohjauksen ja opinnäytetyöprosessin kehittämiseksi. Opiskelijat kokivat opinnäytetyöohjauksessa positiivisena säännöllisesti tapahtuvan ohjauksen, yksilöllisyyden…

  • ”Kaikki mitä teen, on digiä?” – Sosionomiopintojen digipolulla

    ,

    Digiosaaminen on muodostunut keskeiseksi osaamisalueeksi kaikilla aloilla. Sosiaaliala ei ole poikkeus, vaan digiosaaminen on välttämätön osa sosionomin osaamista. Sosionomit kohtaavat monia muita ammattiryhmiä enemmän haavoittuvassa asemassa olevia kansalaisia, jolloin heidän tehtävänään on digiin liittyvän eriarvoistumisen ja syrjäytymisen ennaltaehkäisy ja vähentäminen. SoTyDigi –hankkeessa kehitettiin digipolkua sosionomikoulutukseen.  Digitalisaatio ei ole sosiaalialalla vielä kaikilta osin luonnollinen osa työtä.…

  • Y-akatemian opiskelijatiimin huippuleiri Espanjaan

    , , ,

    Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemian opinnot huipentuvat kuuden opintopisteen huippuleiri-projektiin yhteistyöoppilaitokseen. Huippuleiri suuntautuu tiimipedagogisella menetelmällä toimivaan kumppanioppilaitokseen. Aiemmin Y-akatemian opiskelijoiden huippuleirit ovat suuntautuneet mm. Tšekkiin, Alankomaihin, Sveitsiin ja Espanjaan. Huippuleirin tavoitteena on, että jokainen Y-akatemian opiskelijatiimi matkustaa huippuleirillään jonnekin päin maailmaa luomaan uusia kansainvälisiä verkostoja ja mahdollisuuksien mukaan tekemään kansainvälistä liiketoimintaa. Huippuleiriin kuuluu paljon suunnittelua, itse huippuleiri ja…