PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Osaamisella elinvoimaa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Millaista tukea Kareliassa on tarjolla opintoihin ja hyvinvointiin?   

    , , ,

    Tässä artikkelissa kuvataan Karelia-ammattikorkeakoulun Vauhtia opintoihin: Varhainen tuki ja ohjaus –hankkeen konkreettista käytännön toimintaa.  Olemme koonneet hankkeen osa-alueista Canva-taulun (kuva 1). Hankkeen toimenpiteet jakautuvat neljään teemaan hankkeen päätavoitteiden mukaan. Avaamme näitä teemoja ja niihin liittyviä toimenpiteitä tässä artikkelissa. Vauhtia opintoihin -hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja sen toteutusaika on 1.1.2022-31.12.2023. Hanke toteutetaan yhteistyössä Karelian opiskelijakunta POKAn…

  • Teknisessä myynnissä asiantuntemus ja asenne ratkaisevat

    , , ,

    UpTech – Tulevaisuuden osaajia Itä-Suomeen -hankkeen useiden taustaselvitysten ja yritysten edustajien haastattelujen perusteella yhdeksi jatkuvan oppimisen teemaksi nousi teknisten tuotteiden myymiseen liittyvä osaaminen. Tähän tarpeeseen vastatakseen UpTech-hankkeen Karelian tiimi lähti etsimään aihepiiriin liittyen sopivaa koulutussisältöä, koulutusta ja kouluttajaa. Koulutuksen toteuttajaksi valikoitui insinööritaustainen Tuija Rummukainen Human Energy Oy:sta. Tekninen myyjä tarvitsee monia taitoja Tekninen myynti on…

  • Opiskelijamoduuli-malli avuksi sosiaali- ja terveysalan harjoittelupaikkatarpeeseen?

    , ,

    Samaan aikaan kun harjoittelupaikkojen tarve kasvaa (Mustonen, Nisula & Pantsari 2023a) on tunnistettu, että sosiaali- ja terveysalalle on haasteellista houkutella työvoimaa sekä pitää nykyisistä työntekijöistä kiinni (Työ- ja elinkeinoministeriö 2021). Yhtälö on haastava, koska vähäiset työresurssit ja työn kuormitus vaikuttavat työntekijöiden halukkuuteen ottaa opiskelijoita harjoitteluun. Jos opiskelijat eivät saa käytännönharjoittelupaikkoja, ei tulevaisuuden työvoimaa saada lisättyä.…

  • Kuva kirjastotilasta, jossa kirjahyllyjä ja tietokoneita

    Digivalmennus nosti esille tietoturvan, tiedonhaun ja medialukutaidon tärkeyttä

    , ,

    Kansalaisten kaipaamaa digitukea löytyy yllättäen kirjastoista, jotka tarjoavat myös digiohjausta Pohjois-Karjalan harvaan asutuilla alueilla. Tässä artikkelisarjan toisessa osassa kerromme SoTyDigi-hankkeen ja Vaara-kirjastojen Tulevaisuuden lukutaito -hankkeen yhteistyöstä. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille suunnatuissa valmennuksissa hyödynnettiin mahdollisuutta käyttää kaikille maksuttomia kirjaston digitukipalveluja ja toteutettiin työpajoja kansalaistaidoiksi luokiteltujen digitaitojen lisäämiseksi.  Tässä artikkelista aiheesta keskustelevat SoTyDigi-hankkeen projektiasiantuntijat Nadja Marjomaa ja Seija…

  • Oppilaitosrajoja ylittäviä koulutuspolkuja ja yhteistyötä – Vauhtia uralle -hankkeen onnistumisia

    , ,

    Vauhtia uralle -hanke on päättymäisillään ja on aika vetää yhteen tekemäämme työtä. Tässä artikkelissa tarkastelemme keskeisiä onnistumisia, joita hankkeen kehittämistoiminnan avulla on saavutettu. Riverian, Karelia-ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston yhteisessä hankkeessa (ESR 2020-2023) tavoitteena on ollut kehittää joustavia, oppilaitosrajat ylittäviä koulutuspalveluja ja räätälöityjä koulutuksia, joilla vastataan entistä paremmin työelämän ja opiskelijoiden tarpeisiin. Käytännössä tämä on tarkoittanut…

  • Pysähdy ja kohtaa!

    , , ,

    Tällä kirjoituksella kannustamme pohtimaan pääseekö lapsi, nuori tai perhe hyvinvointiaan koskevassa palveluntarpeessaan kuljettajan paikalle? Vai käykö niin, että perhe istuu apukuljettajan paikalla ja heidän asiassaan kuljettajana toimiikin palvelun tuottaja tai järjestäjä? Ihmislähtöisyys nähdään palvelusysteemin muutoksessa onnistumisen edellytyksenä. Muutoksen nähdään onnistuneen, kun organisaatiossa toimivien ihmisten tekeminen muuttuu (Stenvall & Virtanen 2019, 19-27.) Organisaatio ja sen työntekijät mahdollistavat hyvinvointia ja terveyttä tuottavien palvelujen järjestämisen ja…

  • Oppimismuotoilun hyödyntäminen koulutusten suunnittelussa

    , , ,

    Elämme työelämän jatkuvassa murroksessa. Muutokset kohdistuvat niin työtehtäviin ja ammatteihin kuin työssä tarvittavaan osaamiseen. Jatkuvan oppimisen merkitys korostuu kaikkien kohdalla, ei yksin työntekijöiden, vaan myös organisaatioiden. Työelämän käänteet haastaa korkeakoulut ja muut kouluttajaorganisaatiot miettimään uusia näkökulmia ja menetelmiä osaamisen jatkuvaan kehittämiseen. Oppijoiden osallistaminen jo koulutuksen suunnitteluprosessiin edistää sekä oppijoiden että työelämän tulevaisuuden tarpeiden huomioimisen entistä…

  • Vuoristoradan vaunu jossa istujat kädet ylhäällä

    Asiakkaan tarpeiden mukaista digivalmennusta

    , ,

    Digituen ja -koulutuksen tarve on kasvanut ja palvelut eivät tavoita kaikkia, vaikka Pohjois-Karjalankin alueella toimijoita on monia. SoTyDigi (Sosiaali- ja työllisyysalan digipalvelut ja etäohjaus pitkien välimatkojen maakunnassa) –hankkeessa on tunnistettu tarve intensiivisemmälle henkilökohtaiselle digitaitojen ohjaukselle. Sosiaali- ja työllisyyspalveluiden resurssit eivät aina riitä digitaitojen ohjaukseen, vaikka moni asiakas hyötyisi siitä. Tässä artikkelisarjan ensimmäisessä osassa kuvaamme asiakaslähtöisen…

  • Tekniikan opiskelijoiden matemaattisen osaamisen kehittyminen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana

    , , ,

    Matematiikan osaamisen hallinta on erityisen tärkeää tekniikan opiskelussa. Ilman riittäviä matematiikan taitoja opinnoista selviäminen on haasteellista (Kangas & Smolander 2021). Puutteet matematiikan osaamisessa vaikeuttavat ammattiaineiden, kuten statiikan, suorittamista. Tämä edelleen lisää riskiä opintojen keskeyttämiseen. Syksyn 2022 lähtötasotestin tulosten tarkastelua Matematiikan opettajien keskuudessa olemme kantaneet huolta matematiikan osaamisen heikentymisestä ja polarisoitumisesta (Kangas & Smolander 2021). Lähdimme…