PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Osaa­mi­sella elin­voi­maa -teeman tuoreet artik­ke­lit, videot ja podcas­tit löydät tästä.

  • Avoin ammat­ti­kor­kea­koulu on vakiin­nut­ta­nut paikkansa

    , ,

    Vuosi 2023 oli valta­kun­nal­li­sesti avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun suosion huip­pu­vuosi. Sekä opis­ke­li­ja­määrä että suori­tet­tu­jen opin­to­jen määrä avoi­messa ammat­ti­kor­kea­kou­lussa kasvoi­vat edel­li­seen vuoteen verrat­tuna. Miten Kare­liassa meni vuonna 2023 tilas­to­jen mukaan? Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lussa avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun suosio säilyi edel­li­sen vuoden tasolla. Yhteensä 3243 opis­ke­li­jaa opis­keli avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun opin­toja vuonna 2023 ja heille kertyi 15 452 suori­tet­tua opin­to­pis­tettä. Verkko-opinnot mahdol­lis­ta­vat opis­ke­lun eri puolelta… 

  • Moniam­ma­til­li­nen osaa­mi­nen – valt­ti­kortti tule­vai­suu­den työelämään

    , ,

    Moniam­ma­til­li­suu­den käsite on vakiin­tu­nut Suomeen 1990-luvulla. Käsi­te­ta­solla moniam­ma­til­li­suus on varmasti nykyään tuttu jo monelle, mutta entä käytän­nössä? Mitä kaikkea moniam­ma­til­li­suu­della työelä­mässä voidaan tarkoit­taa? Tule­vai­suu­den sote-alalla työs­ken­te­lyssä koros­tuu tarve moniam­ma­til­li­selle osaa­mi­selle ja perusta sille luodaan jo ammat­tiin valmis­ta­vien opin­to­jen aikana. Moniam­ma­til­li­suu­den monet muodot Moniam­ma­til­li­suus tarkoit­taa pähki­nän­kuo­ressa eri alojen ammat­ti­lais­ten yhteis­työtä. Se millai­sessa muodossa moniam­ma­til­li­suus toteu­tuu työelämässä… 

  • Opin­näy­te­työn kirjoit­ta­mi­sen teho­vii­kon­lo­pusta tukea opin­näy­te­työn valmistumiseen

    , ,

    Kare­liassa on panos­tettu opin­to­jen loppu­vai­heen tuen vahvis­ta­mi­seen. Yksi uusi tuki­muoto on opin­näy­te­työn kirjoit­ta­mi­sen tehos­te­tut viikon­lo­put. Opis­ke­li­joi­den loppu­vai­heen tuki, ja varsin­kin opin­näy­te­työn kirjoit­ta­mi­sen ja sen loppuun saat­ta­mi­sen tuki, on Kare­lian eri toimi­joi­den yhtei­nen tehtävä.  Tässä artik­ke­lissa kuvaamme Kare­lian ensim­mäi­sen oppa­ri­vii­kon­lop­pun toteu­tusta syksyllä 2023. Opin­näy­te­työ voi olla pelot­tava asia ja sen aloit­ta­mi­nen saattaa olla ylit­se­pää­se­mät­tö­män tuntui­nen. Jotkut… 

  • EduKa­re­lian avulla jokai­nen voi päivit­tää omaa osaamistaan

    , ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­koulu on avannut EduKa­­re­­lia-verk­­ko­­si­­vus­­ton, jossa julkais­taan vali­koima Kare­lian tuot­ta­mia opin­to­si­säl­töjä. Verk­ko­pal­velu löytyy osoit­teesta edu.karelia.fi.  Opin­to­si­säl­löt ovat helposti tutus­tut­ta­via mikro-opin­­toja, jotka ovat maksut­to­mia ja kaikille avoimia. Etenkin jatku­van oppi­mi­sen näkö­kul­masta julkais­tut mikro-opinnot sopivat kaikille, jotka halua­vat kehit­tää osaa­mis­taan ja oppia uutta. Sisäl­tö­jen näkö­kul­mat voivat vaih­della yhdestä hyvin tarkasta näkö­kul­masta laajaan pinta­raa­pai­suun. Myöhem­min verk­ko­pal­ve­lussa julkais­taan kaikille tarjolla… 

  • Tule­vai­suu­den työky­kyä jo opis­ke­lun aikana

    , ,

    Työkyky eli kyky vastata työn vaati­muk­siin on tutki­mus­ten mukaan huomattu heiken­ty­neen nuorilla, ja työs­sä­jak­sa­mi­sen ongel­mat ovat lisään­ty­neet myös alle 50-vuotiailla työn­te­ki­jöillä. Väsy­mistä tapah­tuu entistä varhai­sem­min työuralla. Työs­sä­jak­sa­mi­seen ja työky­vyn vahvis­ta­mi­seen tulee­kin kiin­nit­tää huomiota jo opis­ke­lun aikana. Työelä­mässä tarvit­ta­vaa työky­kyä raken­ne­taan jo opis­ke­luai­kana vahvis­ta­malla opis­ke­lu­ky­kyä ja opis­ke­li­jan taitoja huoleh­tia siitä. YTHS:n ja Työter­veys­lai­tok­sen kehit­tä­män Opis­ke­lu­ky­ky­mal­lin pohjalta… 

  • Uuden oppi­mista työelä­mässä työt­tö­mien työn­ha­ki­joi­den parissa – tiiviim­pää työelä­mäyh­teis­työtä Siun soten kuntout­ta­vaan työtoimintaan

    , , ,

    Millai­sia asioita voi opis­kella ja oppia suoraan aidossa työelä­mäym­pä­ris­tössä, kuntout­ta­vassa työtoi­min­nassa? Onko ammat­ti­kor­kea­kou­lun opin­noissa riit­tä­västi työelä­mä­lä­hei­syyttä? Miten verkos­toi­tua ja luoda kontak­teja työelä­mään jo opin­to­jen aikana? Miten opin­to­jen aikana päästä mukaan kehit­tä­mis­toi­min­taan? Näihin kysy­myk­siin haetaan ratkai­suja Siun soten neli­vuo­ti­sessa Kuntout­ta­van työtoi­min­nan maakun­nal­li­nen kehit­tä­mi­nen -hank­keessa yhteis­työssä Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun kanssa. Hank­keen tavoit­teena on kehit­tää kuntout­ta­vasta työtoi­min­nasta tavoit­teel­lista ja työelämään… 

  • Yosra Yahya on löytä­nyt paik­kansa Pohjois-Karjalasta

    , , ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun opis­ke­lija Yosra Yahya valmis­tuu pian insi­nöö­riksi Industrial Mana­ge­ment -koulu­tus­oh­jel­masta. Saudi-Arabiasta Itä-Suomeen muut­ta­nut nuori nainen on saanut parissa vuodessa paljon aikaan – opin­to­jen lisäksi hän on oppinut suomen kielen, toimi­nut vapaa­eh­toi­sena ja hank­ki­nut koulu­tus­taan vastaa­van työpai­kan. Yosra Yahy­alla on mielen­kiin­toi­nen tausta: hän on Jorda­nian kansa­lai­nen, jonka suku­juu­ret ovat Pales­tii­nassa. Vanhem­pien työ vei aika­naan Saudi-Arabi­aan, ja… 

  • Kehit­tä­mis­ko­keilu opis­ke­lu­tai­to­jen vahvis­ta­mi­sesta fysio­te­ra­piao­pin­to­jen alussa

    , , ,

    Tässä artik­ke­lissa kerromme opis­ke­lu­tai­to­jen kehit­tä­mis­ko­kei­lusta, jota lähdimme toteut­ta­maan Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun fysio­te­ra­pian koulu­tuk­sessa. Koulu­tuk­sessa on sekä päivä- että moni­muo­to­ryh­miä. Kansal­li­nen koulu­tuk­sen arvioin­ti­kes­kus (2021) on tuonut esille, että oppimis- ja opis­ke­lu­val­miuk­sia on tarpeen vahvis­taa. Valmiuk­sien vahvis­ta­mi­nen tukee päivä­ryh­mien lisäksi moni­­muoto-opis­­ke­­li­­joi­­den oppimis- ja opis­ke­lu­val­miuk­sia. Opis­ke­lu­tai­to­jen kehit­tä­mis­ko­keilu on viety läpi yhden kerran. Toimin­nan arvioin­nissa olemme saaneet opet­ta­jien koke­muk­sen siitä, onko… 

  • Tavoit­teel­li­sesti urhei­le­van nuoren ohjaa­mi­sen erityispiirteitä

    ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lussa fysio­te­ra­pian koulu­tus­oh­jel­man III harjoit­telu (8 op) toteu­tuu lasten- ja nuorten toimin­tayk­si­köissä varhais­kas­va­tuk­sessa, kouluissa ja urhei­luseu­roissa. Yhtenä harjoit­te­lu­paik­kana on Urhei­lua­ka­te­mian yläkou­lun ominai­suus­val­men­nus. Harjoit­te­lussa opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat liikun­ta­luok­ka­lais­ten aamu­har­joi­tuk­siin. Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat ohjauk­sen suun­nit­te­luun ja toteu­tuk­seen sekä mahdol­lis­ta­vat louk­kaan­tu­nei­den oppi­lai­den osal­lis­tu­mi­sen harjoi­tuk­siin muok­kaa­malla harjoit­teet sopi­viksi. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­lija Eerika Huovi­sen koke­muk­sia urhei­le­van nuoren ohjaa­mi­sesta. Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jan näkö­kul­masta yläasteikäiset…