Sähkökatkot

Toimintaohje sähkökatkojen varalle Kareliassa

Karelia varautuu mahdollisiin sähkökatkoihin, jotka liittyvät valtakunnallisiin energiansäästötoimiin. Sähkökatkot voivat olla etukäteen ilmoitettuja, noin kaksi tuntia kestäviä katkoja, tai ilman ennakkovaroitusta tulevia eri mittaisia katkoja.

Henkilöstö ja opiskelijat työskentelevät niin pitkään kuin mahdollista kampuksilla normaalikäytännön mukaan. Rehtori päättää tapauskohtaisesti siirtymisestä kokonaan etätöihin/-opetukseen. Tästä päätöksestä tiedotetaan erikseen tarvittaessa.

Tässä vaiheessa emme rajoita tilojemme käyttöä.

Karelian turvaryhmä seuraa tilannetta aktiivisesti ja linjaa toimintaa tarvittaessa. Koostamme sähkökatkoihin liittyvät ohjeet näille sivuille.

Sähkökatkoista tiedottaminen

Henkilöstöä, opiskelijoita ja muita kampuksilla toimivia tahoja tiedotetaan mahdollisuuksien mukaan sähkökatkoista ennakkoon ja yleensä vähintään vuorokautta ennen katkoja. Tiedotuskanaviamme ovat tämän sivun lisäksi:

  • Opiskelijat: Pakki, Tuudo, kuulutukset, infotv:t ja sähköposti
  • Henkilöstö: intra, kuulutukset, Secapp-mobiilisovellus, infotv:t ja sähköposti

Kysymykset ja lisätiedot, Karelia turvaryhmä: [email protected], turvaryhmän puhelinnumero 013 260 6112.

Sähkökatkon vaikutus Karelian toimintoihin

1) Toimitiloihin liittyvät häiriöt sähkökatkon aikana

  • Valaistuksen osalta turvavalaistus näyttää poistumistiet vihrein symbolein noin 1 tunnin ajan
  • Ulko-ovet menevät lukkoon, mutta pääset niistä normaalisti ulos. Katkon aikana sisään pääsee kuitenkin vain kulkutunnisteella eli PIN-koodilla. Sähkökatkon aikana suosittelemme käytettävän Tikkarinteellä A-talon automaattisen liukuoven viereistä ovea. Wärtsilä -kampuksella suositellaan käytettävän Ollinkadun puoleista ovea. Sähkökatkon aikana jokaisen ovesta kulkevan on huolehdittava ovien sulkeutumisesta poistuessaan rakennuksesta.
  • Älä käytä hissiä, kun sähkökatko on odotettavissa. Näin varmistat, ettet jää hissiin jumiin. Hisseissä olevat hälytysjärjestelmät toimivat myös sähkökatkon aikana. Hissit eivät toimi sähkökatkon aikana.
  • Kylmä vesi on käytettävissä.
  • Pyri välttämään WC:n käyttöä sähkökatkon aikana.
  • Lämmitys ei toimi, joten vältä ikkunoiden ja ovien turhaa avaamista.
  • Ilmastointilaiteet eivät toimi
  • Palohälytinjärjestelmä toimii myös sähkökatkon aikana.
  • Laboratorioissa ja muissa erityistiloissa, joissa on koneita ja laitteita, on nähtävillä tarkemmat ohjeet sähkökatkojen varalle.
  • Kirjaston aineistojen lainaus ja uusiminen eivät ole mahdollista sähkökatkon aikana. Kirjaston aineistoja voi palauttaa kirjaston sisällä olevaan palautushyllyyn tai sisäänkäynnin ulkopuolella olevaan palautuslaatikkoon. Palautukset käsitellään, kun sähkökatko on ohi. Kirjaston asiakaspalvelun puhelin ma-pe 8.30-15.00: 050 311 9545.

Häiriötilanteessa ole yhteydessä: Arkisin klo 8-16 kampusten vahtimestareihin: Tikkarinne puh. 050 592 8138 ja Wärtsilä puh. 050 326 8462. Iltaisin klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin: Kiinteistöhoito puh. 050 017 6500  

2) Sähkökatkojen vaikutus Opiskelija- ja hakijapalvelujen palveluihin

Sähkökatkojen aikana sekä Opiskelijapalvelujen asiakaspalvelu Tikkarinne-kampuksella että etäpalvelu on suljettuna. Asiakaspalvelun puhelin ma – ti ja to – pe klo 11 – 14: 013 260 6412.

Seuraavat palvelut eivät ole käytettävissä sähkökatkon aikana

  • Peppi-järjestelmä
  • Atomi-palvelun kautta tulostettavat todistukset (opintosuoritusote, opiskelutodistus)
  • VALO-valmistumisjärjestelmän kautta tehtävät valmistumishakemukset
  • Pakki opiskelijoiden intra
  • Tuudo-palveluun Pepistä ja Pakista tulevat tiedot eivät päivity
  • Chat- palvelu
  • Outlook -sähköposti
  • WebroPol -lomakkeiden käyttö (CampusOnline -suoritusten siirto)

Hakijapalveluissa sähkökatkokset vaikuttavat yhteis- ja erillishakujen ja opiskelijavalintojen hakukohdekohtaisten tietojen hallinnointiin, mikäli valtakunnallisiin hakujärjestelmiin ei päästä kirjautumaan mobiiliverkon tai kotiverkkoyhteyksien kautta.

3) Sähkökatkojen vaikutus EXAM-sähköiseen tenttiin

  • Sähkökatkojen aikana EXAM-sähköistä tenttiä ei voi tehdä. Mikäli sähkökatko saadaan riittävän ajoissa tietoon, tentit voidaan perua sähkökatkon ajalta. Tästä opiskelija saa tiedon sähköpostiinsa ja hän voi varata uuden tenttiajan välittömästi tentin perumisen jälkeen.
  • Mikäli sähkökatko sattuu opiskelijan tehdessä tenttiä, tentti on keskeytettävä. Tilasta sammuu valot ja verkkoyhteys. Opiskelija sulkee tentin ja koneen. Tämän jälkeen hän poistuu välittömästi EXAM Tenttituvasta.
  • Sähkökatkoksen aiheuttama tentin keskeytyminen ei vie opiskelijalta tenttikertaa. Opiskelijan otettava yhteyttä sekä tentaattoriin sekä EXAM tukeen [email protected] ja lähetettävä keskeytyneen tentin tiedot (tentin nimi ja ajankohta). Tämän jälkeen tentaattori sallii uuden tenttikerran opiskelijalle. Tarvittaessa tentaattori voi pyytää apua EXAM tuesta.

4) IT-palveluihin ja tietoliikenteeseen liittyvät häiriöt sähkökatkon aikana

Seuraavat palvelut eivät ole käytettävissä sähkökatkojen aikana:

  • Opetustilojen IT- ja AV-laitteisto
  • Koulun sisäinen tietoliikenneverkko (mukaan lukien langaton Wifi/WLAN-verkko – myös Eduroam)
  • Koulun omassa konesalissa olevat tietojärjestelmäpalvelut
    • verkkolevyjen kotihakemistot ja jaetut verkkokansiot (”Luna”), Dynasty, PowerBI, …eräät pilvipalveluina tarjottavat tietojärjestelmäpalvelut:
      • Pakki, Moodle, Peppi, Dynamics CRM, Reportronic, M2, Webropol, Wihi jne.

Seuraavat palvelut saattavat olla käytettävissä sähkökatkojen aikana:

  • Mobiiliverkko ja operaattoreiden toimittamat kotiverkkoyhteydet
  • Pilvipalvelut:
    • Microsoft 365 –palvelut (Outlook, Teams, Intra), Karelia-internetsivut (www.karelia.fi), Karelia Sign, Personec  F ESS, Rondo, Cloudia Kilpailutus, Intro, Sympa, Trail, Dreambroker ja Howspace.
  • Kaikki Karelia-Finnan toiminnallisuudet eivät ole käytössä (esim. lainojen uusiminen).
  • Näiden käyttö on mahdollista esim. kotoa tai kannettavalla tietokoneella mobiiliyhteyttä käyttäen. Toimivuus riippuu kuitenkin Karelian ulkopuolisista tekijöistä.

Häiriötilanteissa ole yhteydessä Karelian Helpdeskiin puh. 013 260 6116