Talent Hub – palvelut yrityksille

Talent Hub Eastern Finland -hankkeessa on tuotettu yrityksille suunnattuja toimintamalleja, jotka auttavat yrityksiä tunnistamaan kansainväliset opiskelijat mahdollisena työvoimana sekä vahvistamaan verkostoja korkeakouluyhteisön kanssa.

Tutustu seuraaviin vaihtoehtoihin, kun tarvitset osaamista kansainvälisten työntekijöiden rekrytoinnissa tai perehdyttämisessä, työssä tarvittavan kielitaidon kehittämisessä sekä suomalaiseen työkulttuuriin sopeutumisessa. Sisältöjä ovat toteuttaneet kaikki Talent Hub Eastern FInland -hankkeen kumppanioppilaitokset.

Alumnitoiminta

Oppilaitosten alumnitoiminta tarjoaa erilaisia palveluja valmistuneille opiskelijoille. Palvelut riippuvat oppilaitoksesta, mutta esimerkiksi ammatillinen jatkokouluttautuminen, alumnitapaamiset ja työelämäyhteistyö ovat yleisiä alumnitoiminnan muotoja. Alumneilla on mahdollisuus osallistua oppilaitosten toimintaan valmistumisen jälkeen esimerkiksi mentoroimalla opiskelijoita tai kutsumalla opiskelijaryhmiä työpaikkavierailuille.

Alumnitoiminnan hyötyjä:

  • Ammatillisen osaamisen kehittäminen jatkuvan oppimisen, jatko-opintojen ja täydennyskoulutuksen avulla
  • Työelämäverkostojen vahvistaminen alumnien kesken sekä opiskelijoiden ja työelämän edustajien välillä 
  • Mahdollisuus osallistua koulutuksen kehittämiseen työelämäyhteistyökumppanina 

Alumniksi rekisteröidytään valmistumisen yhteydessä tai erillisellä rekisteröitymislomakkeella.

LIsätietoja Karelia-ammattikorkeakoulun alumnitoiminnan sivulta.

Future Talents -tiimi 

Future Talents -tiimi on monialainen, kansainvälisistä opiskelijoista koostuva opiskelijaryhmä, joka pyrkii löytämään yhteistyömahdollisuuksia kansainvälisten koulutusten ja työnantajien välille. Opiskelijatiimi tapaa paikallisia työnantajia välittäen viestiä koulutusohjelmien sekä opiskelijoiden osaamisesta. Tavoitteena on luoda monenlaista yhteistyötä: opinnäytetöitä, harjoitteluja, projekti- ja osa-aikatöitä sekä pieniä työelämälähtöisiä kehittämistehtäviä opintojaksoille. 

 Yhteistyö tarjoaa työnantajalle:

  • uusia ajatuksia ja tuoreita kehitysideoita 
  • vaivattoman keinon saada kansainvälisiä opiskelijoita eri tehtäviin 
  • mahdollisuuden työyhteisön kieli- ja kulttuuriosaamisen kasvattamiseen 
  • luontevan tavan tehdä yhteistyötä oppilaitoksen kanssa 
  • tuoretta tietoa koulutusaloista 
  • positiivista työnantajanäkyvyyttä 
  • mahdollisuuden toteuttaa sosiaalista vastuuta paikallistasolla 

Hyödyt opiskelijalle: 

  • verkostoituminen toisten opiskelijoiden ja paikallisten työnantajien kanssa
  • tutustuminen suomalaiseen työelämään, kulttuuriin ja kieleen 
  • pääsy asiantuntijoiden järjestämiin myynnin ja markkinoinnin koulutuksiin 
  • taitojen kehittyminen ongelmanratkaisussa, myynnissä ja neuvottelutilanteissa sekä projekti- ja tiimityössä
  • mahdollisuus saada opintopisteitä 

Palveluprosessi:

  1. Opiskelijatiimi ottaa yhteyttä paikallisiin yrityksiin tai tiimin voi myös kutsua kylään 
  2. Opiskelijatiimi vierailee työnantajan luona, käy keskustelun yhteistyömahdollisuuksista ja sopii jatkotoimenpiteistä 
  3. Toimeksiantojen ja yhteistyön toteuttaminen 

Klusteriyhteistyö  

Maakuntien älykkään erikoistumisen toimialat ovat muodostaneet useita toimialaklustereita. Lisäksi Itä-Suomessa toimii muitakin vakiintuneita, eri toimialojen tarpeisiin keskittyviä yhteenliittymiä, joita usein koordinoivat alueelliset kehittämisyhtiöt.   

Toimialaklusterit luovat vahvan pohjan tehokkaiden yhteistyömallien kehittämiseen yritysten, julkisten organisaatioiden, ammattiopistojen ja korkeakoulujen välillä.    

Klustereille tarjottavia palveluita on mahdollista räätälöidä toimialakohtaisesti, kohdentaa viestintää ja suunnata toimintaa oikealle asiakasryhmälle. Tämä tekee yhteistyöstä vaikuttavampaa ja asiakaslähtöisempää.  

Klusteriyhteistyön tavoitteena on:

  • parantaa työelämän rekrytointiosaamista
  • tuottaa yrityksille kohdennettua koulutustietoa
  • auttaa saman alan sisällä toimivia eri koulutusasteiden opiskelijoita sekä työnantajia kohtaamaan toisiaan.  

Hyödyt asiakkaalle :

  • Ajantasaista ja luotettavaa tietoa kansainvälisistä opiskelijoista ja heidän osaamisestaan.
  • Tiedon lisääntyminen oppilaitosten koulutusohjelmien tarjonnasta.

Tavoitteena on, että kansainvälisten opiskelijoiden tuomat hyödyt konkretisoituvat yrityksille ja siten kansainvälisten osaajien rekrytointikynnys madaltuu. Talent Hub Eastern Finland tuottaa klusteri- ja toimialakohtaisiin tapahtumiin kansainvälisiin osaajiin liittyvää sisältöä.   

Palveluprosessi 

Työnantajalle tarjolla olevat palvelut ja kansainvälisten osaajien hyödyt tuodaan esille esimerkkitapausten avulla klustereiden ja toimialojen järjestämissä tapaamisissa sekä muissa tilaisuuksissa. Tämän jälkeen suunnitellaan yhdessä jatkotoimenpiteet, jotka voivat kohdistua toimialan kaikkiin yrityksiin tai vain osaan niistä.  

Ryhmämentorointiohjelma

Ryhmämentorointiohjelma yhdistää työnantajat, eri alojen asiantuntijat ja kansainväliset opiskelijat (aktorit). Mentorina ohjelmassa voi toimia itsenäinen asiantuntija tai työnantajaorganisaatio yhden tai useamman asiantuntijan voimin. Mentoreiden pääasiallinen rooli on haastaa ja ohjata aktoreita kehittämään työelämä- ja verkostoitumistaitojaan. Mentorointikieli on englanti. 

Mentorointitapaamisten teemoina voivat olla esimerkiksi 

  • ammatillinen kasvu ja urakehitys
  • oman osaamisen tunnistaminen ja markkinointi
  • työnhaun taidot
  • verkostoituminen
  • suomalainen kulttuuri ja työelämä
  • organisaatioon ja toimialaan tutustuminen
  • yrittäjyys ja (tutkimus)rahoitus
  • työhyvinvointi ja ajanhallinta 

Mentorointi tarjoaa mentorille ja työantajaorganisaatiolle 

  • positiivista työnantajanäkyvyyttä ja mahdollisuuden toteuttaa sosiaalista
  • vastuuta paikallistasolla
  • tilaisuuden tutustua kansainvälisten opiskelijoiden osaamiseen ja
  • mahdollisuuden rekrytointiin
  • uusia näkökulmia ja innovaatioideoita
  • tuoretta tietoa koulutusaloista ja tulevaisuuden työvoimasta
  • tilaisuuden verkostoitua ja tutustua eri kulttuureihin
  • mahdollisuuden kehittää valmennus- ja vuorovaikutustaitoja sekä kielitaitoa 

Mentorointiohjelmaan osallistumisen hyödyt opiskelijalle: 

  • työnhaussa kehittyminen sekä erilaisiin urapolkuihin tutustuminen
  • ammatillisen asiantuntijuuden ja omien vahvuuksien löytäminen
  • viestintä ja vuorovaikutus muiden kanssa
  • ammatillisten verkostojen rakentaminen
  • itseluottamuksen ja itsetuntemuksen kehittyminen 

Mentorointiohjelman vaiheet (esimerkki toteutuksesta) 

  1. Mentorivalmennus verkossa (2 h) 
  2. Ohjelman käynnistystilaisuus ja ryhmien ensimmäinen tapaaminen verkossa (2 h) 
  3. Ryhmän kanssa sovitut tapaamiset (suositus 4–5 kertaa) 
  4. Verkostoitumistilaisuus (3 h) 
  5. Ohjelman päätöstilaisuus (3 h) 

Mentorointiprosessin keskeiset vaiheet ovat 2. ja 3. Ohjelman kokonaiskesto on noin 20 h / mentori. Mentorointi ei ole sidottu paikkakuntaan, vaan sen voi suorittaa myös verkkoympäristössä.  

Opiskelijat valitsevat itselleen sopivan mentorointiryhmän mentorin/työnantajaorganisaation itsestään kirjoittaman mentoriprofiilin perusteella. Mentorointiryhmät sopivat tapaamisten toteutustavan (etä- ja/tai lähitapaamiset).  

Seuraavan mentorointiohjelman (marraskuu 2025-toukokuu 2026) päivämäärät ja ohjelmaan hakuajat julkaistaan kevään 2025 aikana.

Lisätiedot:

Sanna Jeskanen, [email protected], 050 462 2478

Osaamisen osoittaminen: Osaamispassi 

Opiskelijan osaamisen osoittamisen tueksi ja vahvistamiseksi tehdään osaamispasseja eri koulutusaloille. Osaamispassi on selkeä asiakirja, jonka avulla työnhakija kertoo itsestään ja osaamisestaan. Tämä helpottaa työnhakutilanteessa, sillä osaamispassin avulla työnantajan on helpompaa ymmärtää, mitä taitoja ja työkokemusta työnhakijalla on. Osaamispassiin sisältyy työnhakijan oman arvion lisäksi myös ammattiopettajilta ja työelämästä saatu palaute. 

Osaamispasseja tehdään toisella asteella opiskeleville, esimerkiksi hoiva-avustajille, lähihoitajille, toimitilahuoltajille, leipureille, kokeille, tarjoilijoille ja levyseppähitsaajille. Yliopisto-opiskelijoille on tehty osaamispassien luonnoksia asiantuntijatehtäviin suuntautuville sekä kemian alalle.  

Hyödyt asiakkaalle   

Työnhakuvaiheessa maahanmuuttaneet joutuvat usein haastavaan asemaan puutteellisen kielitaidon vuoksi. Tämä vaikeuttaa osaamisen esilletuomista ja työllistymistä.    

Opiskelija voi käyttää osaamispassia

  • työhakemuksen liitteenä
  • työhaastattelussa
  • korvaamassa CV:tä ja työhakemusta
  • apuna CV:n ja työhakemuksen laatimisessa.  

Osaamispassi tuo konkretiaa osaamisen esittelyyn työnhakutilanteessa. Se auttaa myös työnantajaa löytämään sopivan henkilön kuhunkin työtehtävään.  

Palveluprosessi  

Osaamispasseja tehdään eri aloille yhdessä alan opettajien ja työelämän edustajien kanssa.  Opiskelija täyttää valmistumisen loppuvaiheessa oman alansa osaamispassin, jossa hän arvioi yhdessä opettajan kanssa työelämä-, ammatti- ja kielitaitoaan sekä kirjoittaa itsestään motivaatiokirjeen.   

 Lisätiedot  

Sari Väänänen, [email protected], 044 785 4025  
Pauliina Korhonen, [email protected], 044 785 3403  

Talent Pool -osaajatietokanta

Keräämme tietoa kansainvälisistä opiskelijoistamme: heidän osaamisaloistaan, aiemmasta koulutuksestaan ja työkokemuksestaan. Tiedon avulla voimme löytää työnantajien tarpeisiin sopivia osaajavaihtoehtoja harjoittelijoiksi tai työntekijöiksi. 

Tiedonkoonti perustuu systemaattisesti toistettaviin opiskelijakyselyihin. Opiskelijoiden vastausten perusteella on jo muodostunut laajentuva Talent Pool -osaajatietokanta. Talent Pool mahdollistaa kohdennettujen tapaamisten järjestämisen kansainvälisten opiskelijoiden ja työnantajien kesken. 

Tietokannan hyödyntäminen käytännössä 

Työnantaja voi ilmoittaa lisäresurssitarpeestaan Talent Hub Eastern Finland -yhteisölle. Tietopyynnön perusteella Talent Pool -osaajatietokannasta etsitään toivotun profiilin mukaisia opiskelijoita. Opiskelijoiden suostumuksella heidät esitellään työnantajalle, ja työnantaja päättää tämän jälkeen jatkotoimista. Jos opiskelijoiden joukosta löytyy sopiva osaaja työnantajalle, opiskelija saa toivomansa harjoittelu-, opinnäyte- tai työpaikan itselleen, ja työnantaja saa uuden tekijän työyhteisöönsä. Asiantuntijamme ovat käytettävissä koko prosessin ajan. 

Lisätiedot 

Johanna Taavitsainen, [email protected], 044 785 6142
Eini Puhakka, [email protected], 044 785 6825
Marko Pietilä, [email protected], 040 355 3039 

Työnantajan palvelumalli  

Työnantajan palvelumalli tarjoaa kattavan kokonaisuuden palveluita, joiden tavoitteena on vastata yritysten rekrytointitarpeisiin ja parantaa Itä-Suomen elinvoimaa. Palvelun kautta työnantajat saavat tietoa valmistuvista opiskelijoista sekä harjoittelua, opinnäytetöitä ja projektitöitä hakevista osaajista.  

Palvelumallia kehitetään yhteistyössä maakuntien ja kuntien koulutus-, työllisyys- ja elinkeinopalveluiden kanssa, ja se suunnataan erityisesti pienille ja keskisuurille työnantajille.  

Hyödyt asiakkaalle

  • toimivan yhteistyöverkoston, joka yhdistää alueen yritykset, oppilaitokset ja muut palveluntarjoajat
  • ajantasaista ja luotettavaa tietoa kansainvälisestä työvoimasta ja sen hyödyntämismahdollisuuksista
  • käytännönläheisiä työkaluja ja koulutuksia, jotka helpottavat harjoittelua, rekrytointia ja kiinnittymistä osaksi työyhteisöä
  • paremman ymmärryksen koulutusohjelmista, opintoaloista ja niiden tarjoamista osaajista 

Palveluprosessi  

Työnantajan palvelupolku voi alkaa tilanteista, kun yrityksellä on  pulaa työvoimasta ja tarve rekrytoida kansainvälinen osaaja. Esteenä on kuitenkin byrokratian määrä, kielitaito-ongelmat tai työturvallisuuskysymykset. Yrityksellä voi olla myös halu kehittää vientiä tai laajentaa kansainvälistä toimintaa. 

Palveluprosessi etenee yksilöllisen palvelupolun mukaisesti, jossa ensin kartoitetaan työnantajan tarpeet. Sen jälkeen rakennetaan ratkaisuja, jotka yhdistävät työnhakijat ja työnantajat.  

Lisätiedot 

Sari Väänänen, [email protected], 044 785 4025  
Pauliina Korhonen, [email protected], 044 785 3403  

Työpaikkaohjaajakoulutus

Työpaikkaohjaajakoulutus tukee työnantajia ja työpaikkaohjaajia kansainvälisten opiskelijoiden ohjauksessa työpaikalla. Koulutus koostuu kahden tunnin lähikoulutuksesta ja virtuaalisesta, kaikille avoimesta materiaalipaketista. Koulutuksen ja materiaalin laatimisessa hyödynnetään työpaikkaohjaajille pilotoitavan palvelun, Teams-tukituokioiden, kokemuksia ja tuloksia. 

Hyödyt työnantajalle, työpaikkaohjaajalle ja opiskelijalle 

  • Työnantaja saa koulutuksesta keinoja lisätä työpaikan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
  • Työnantaja voi tehdä kieli- ja kulttuuritietoinen ohjausosaaminen näkyväksi hakemalla osaamismerkkiä.
  • Työpaikkaohjaaja saa konkreettisia työvälineitä kansainvälisen opiskelijan ohjaukseen.
  • Opiskelija hyötyy työpaikkaohjaajan ohjausosaamisesta, etenee opinnoissaan ja integroituu työyhteisöön.  

Palvelupolku työnantajan näkökulmasta 

Ylä-Savon ammattiopisto pilotoi Kieli- ja kulttuuritietoinen työpaikkaohjaaja -koulutusta lähitoteutuksena teknologiaosaamisen ja ravitsemispalveluiden aloilla. Organisaatio saa käyttöönsä osaamismerkin koulutuksen suorittamisen jälkeen.  

Vaihtoehtoisesti oppilaitoksen sivuilla on saatavilla Kieli- ja kulttuuritietoinen työpaikkaohjaaja -materiaalipankki, jossa on konkreettisia työvälineitä organisaation arkeen sovellettavaksi. Työnantaja voi saada osaamismerkin kieli- ja kulttuuritietoisesta ohjauksesta, kun organisaatiossa työskentelee materiaaliin perehtynyt työpaikkaohjaaja.  

Lisätiedot

Mirja Iskanius, [email protected],040 558 5454 
Minna Jääskeläinen, [email protected], 050 300 7102 
Pauliina Korhonen, [email protected], 044 785 3403 
Maarit Paaso, [email protected], 050 347 6696 

Digitaalinen yhteisö 

Kansainvälisellä opiskelijalla tai yrittäjänä toimivalla on mahdollisuus liittyä hankkeen tukemana digitaaliseen yhteisöön. Kyseessö on kanava luoda kontakteja niin verkkoalustalla että kasvokkain ja näin edistää verkostoitumista toimintaympäristönsä sekä toisten yrittäjien kanssa. 

Lisätiedot

Daniel Bågeberg, [email protected], 050 324 0290 
Riku Jalonen, [email protected], 044 785 8360 
Heidi Wilska, [email protected], 050 577 7852