Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus-suun­ni­telma 2022-2024

1 Johdanto

Käsi­telty yhteis­työ- ja työsuo­je­lu­toi­mi­kun­nassa 16.12.2021. Hyväk­sytty 5.1.2022 rehtori/toimitusjohtaja Petri Raivo

Päivi­tetty 25.10.2023

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa jokai­sen ihmi­sar­voa kunnioi­te­taan riip­pu­matta henki­lön suku­puo­lesta, suku­puoli-iden­ti­tee­tistä, uskon­nosta, alku­pe­rästä, mieli­pi­teistä tai muista henki­lö­koh­tai­sista ominai­suuk­sista. Tämän tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­tel­man tarkoi­tuk­sena on edistää lain­sää­dän­nöstä johtu­vien velvoit­tei­den toteu­tu­mista, ja tukea koko korkea­kou­lu­yh­tei­söä tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­sessä ja syrjin­nän ehkäisemisessä.

Suun­ni­tel­maa ohjaava lainsäädäntö

Ihmis­ten yhden­ver­tai­suus on Suomen perus­tus­lain (731/1999) 6 §:ssä säädetty perus­oi­keus, jonka keskei­senä sisäl­tönä on kielto asettaa ihmisiä eriar­voi­seen asemaan henki­lö­koh­tais­ten ominai­suuk­sien perus­teella ilman hyväk­syt­tä­vää syytä. Tarkem­min yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­sestä on säädetty laissa naisten ja miesten väli­sestä tasa-arvosta (609/1986, tasa-arvo­laki) ja yhden­ver­tai­suus­laissa (1325/2014). Lait edel­lyt­tä­vät, että työnan­ta­jalla ja oppi­lai­tok­sella on tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­telma. Suun­ni­tel­massa tulee olla nyky­ti­lan­teen kartoi­tus, tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­seksi suun­ni­tel­lut toimen­pi­teet ja arvio aiem­pien suun­ni­tel­mien mukais­ten toimen­pi­tei­den toteutumisesta. 

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­tel­man laadin­nassa kiin­ni­tet­tiin huomiota myös YK:n kestä­vän kehi­tyk­sen tavoit­tei­siin (Sustai­nable Deve­lop­ment Goals), joiden tarkoi­tuk­sena on muun muassa turvata ympä­ris­tön näkö­kul­masta kestä­vällä tavalla ihmi­soi­keu­det, ihmis­ten hyvin­vointi ja yhteis­kun­tien vakaus. Suun­ni­tel­massa näihin tavoit­tei­siin on viitattu esit­tä­mällä asiaan liit­tyvä kuvake. Kestä­vän kehi­tyk­sen tavoit­teet löyty­vät verkosta.

Tasa-arvo ja yhden­ver­tai­suus huomioi­daan kaikessa Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun toimin­nassa. Ammat­ti­kor­kea­koulu on turval­li­nen, välit­tävä, arvos­tava, yhtei­söl­li­nen ja estee­tön työ- ja opis­ke­lu­ym­pä­ristö, jossa jokaista ihmistä arvos­te­taan yksi­lönä. Ammat­ti­kor­kea­koulu kannus­taa opis­ke­li­joita ja henki­lö­kun­taa elämän­kat­so­muk­sel­lis­ten arvojen väli­seen toista kunnioit­ta­vaan ja raken­ta­vaan vuoropuheluun.

Gender Equa­lity Plans (GEP)

EU-komis­sion rahoit­ta­missa ohjel­missa on pyrit­tävä pois­ta­maan suku­puol­ten eriar­voi­suutta, paran­ta­maan työ- ja yksi­tyi­se­lä­män tasa­pai­noa ja edis­tä­mään naisten ja miesten välistä tasa-arvoa tutki­muk­sessa ja inno­voin­nissa. Nämä asiat on huomioitu tässä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa.

Suun­nit­te­lu­pro­ses­sin kuvaus

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­luun tehtiin ensim­mäi­nen tasa-arvo­suun­ni­telma vuosille 2009-2011. Tasa-arvo­suun­ni­tel­man kanssa samaan suun­ni­tel­maan yhdis­tet­tiin yhden­ver­tai­suus­suun­ni­telma ja samalla laadit­tiin Kare­lian eetti­set peri­aat­teet vuosille 2013-2015. Suun­ni­telma on arvioitu ja päivi­tetty vuosille 2016-2018 ja 2019-2021.

Tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­tel­man päivi­tys vuosille 2022-2023 toteu­tet­tiin vuoden 2021 lopussa. Suun­ni­tel­man laadin­nassa vastuu­hen­ki­löinä olivat henki­lös­tö­pääl­likkö Jaana Tolkki, HR-asian­tun­tija Hanna Utriai­nen ja OAJ:n pääluot­ta­mus­mies Atte Korte. Suun­ni­tel­massa esitetty nyky­ti­lan­teen kartoi­tus perus­tuu henki­lös­tölle syksyllä 2021 tehtyyn tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­ky­se­lyyn. Lisäksi opis­ke­li­ja­kunta POKA toteutti vastaa­van opis­ke­li­joille suun­na­tun kyselyn. Suun­ni­telma käsi­tel­tiin ammat­ti­kor­kea­kou­lun yhteis­työ- ja työsuo­je­lu­toi­mi­kun­nassa joulu­kuussa 2021.

Muut aihee­seen liit­ty­vät suunnitelmat

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on myös muita suun­ni­tel­mia ja ohjel­mia, jotka tukevat tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den toteu­tu­mista. Ikä- ja työky­ky­oh­jel­man tarkoi­tuk­sena on edistää henki­lös­tön työky­vyn säily­mistä ja osaa­mi­sen kehit­tä­mistä työuran eri vaiheissa. Työhy­vin­voin­tioh­jel­massa on kuvattu, miten ammat­ti­kor­kea­koulu huomioi ja tukee henki­lös­tön työhy­vin­voin­tia. Aktii­vi­sen välit­tä­mi­sen malli on työkalu erilais­ten työyh­tei­sössä esiin­ty­vien haas­ta­vien tilan­tei­den tunnis­ta­mi­seen, puheek­siot­ta­mi­seen ja ratkai­se­mi­seen. Malli sisäl­tää myös ohjeet epäasial­li­sen käyt­täy­ty­mi­sen ja häirin­nän ilmoittamiseen. 

2 Tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­ti­lan­teen kartoitus

Aiemmin toteu­tet­tuja toimenpiteitä

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun aiemmat tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­tel­mat ovat sisäl­tä­neet lukui­sia tasa-arvoa ja yhden­ver­tai­suutta edis­tä­viä toimen­pi­teitä, joista suuri osa on vakiin­tu­nut osaksi ammat­ti­kor­kea­kou­lun normaa­lia toimintaa. 

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on julis­tau­tu­nut syrjin­nästä vapaaksi alueeksi vuonna 2011, minkä jälkeen syrji­mät­tö­myys on ollut yksi keskei­nen toimin­taa ohjaava arvo. Tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­nä­kö­kulma huomioi­daan kaikessa toimin­nassa ja ammat­ti­kor­kea­kou­lun eetti­set peri­aat­teet tuodaan esille muun muassa henki­lös­tön pereh­dy­tyk­sessä. Aktii­vi­sen välit­tä­mi­sen malli sisäl­tää työka­lut syrjin­tään ja häirin­tään puut­tu­mi­seksi sekä henki­lös­tölle että opiskelijoille. 

Yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­seksi ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on toteu­tettu monia toimen­pi­teitä. Erilai­sista kult­tuu­reista saapu­nei­den henki­löi­den tarpeet on tunnis­tettu. Esimer­kiksi molem­milla kampuk­silla on hiljen­ty­mi­seen tarkoi­te­tut tilat, jotka sovel­tu­vat oman uskon­nol­li­sen vakau­muk­sen mukai­seen toimin­taan. Opis­ke­li­joi­den ja henki­lö­kun­nan kansain­vä­lis­ty­mi­nen on huomioitu muun muassa siten, että palve­luja ja ohjeita on saata­villa myös englanniksi.

Liik­ku­mi­sen esteet­tö­myys on huomioitu tilojen suun­nit­te­lussa, ja molem­mat kampuk­set ovat esteet­tö­miä. Kare­liassa on huomioitu myös erilais­ten oppi­joi­den tarpeet. Opin­to­ku­raat­tori vastaa erityi­sen tuen ohjeis­tuk­sesta, joka on laadittu Pakki-opis­ke­li­ja­por­taa­liin ja intraan. 

Työ- ja perhe-elämän yhteen­so­vit­ta­mista tuetaan Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa monin eri keinoin. Pidem­miltä työva­pailta töihin palaa­vat pereh­dy­te­tään ja heidän kans­saan sovi­taan työjär­jes­te­lyistä, jotka mahdol­lis­ta­vat sujuvan työhön paluun. 

Ammat­ti­kor­kea­kou­lun työryh­miä nimet­täessä on huomioitu naisten ja miesten tasa­puo­li­nen osal­lis­tu­mi­nen. Työhaas­tat­te­lui­hin vali­taan sekä naisia että miehiä aina, kun haki­joissa on molem­pia suku­puo­lia. Sisäi­sessä rekry­toin­nissa kaikilla on mahdol­li­suus yhden­ver­tai­sesti hakea tehtä­vää. Sovel­tu­vuu­del­taan yhtä päte­vien haki­joi­den kohdalla voidaan rekry­toin­nissa harkita posi­tii­vi­sen erityis­koh­te­lun menet­te­lyä, mikäli toinen suku­puoli on selvästi aliedustettuna.

Henki­lö­kun­nan palk­kaus määräy­tyy työeh­to­so­pi­muk­sen mukai­sesti. Työn vaati­vuus arvioi­daan työeh­to­so­pi­muk­sen ja luot­ta­mus­mies­ten kanssa yhteis­toi­min­nassa suun­ni­tel­tu­jen kritee­rien perus­teella. Palkoissa olevat erot selit­ty­vät työeh­to­so­pi­muk­sen mukai­silla koke­mus­li­sillä ja TVA-lisillä. Henki­lös­tön koulut­tau­tu­mista ja uralla etene­mistä seura­taan sään­nöl­li­sesti kehi­tys­kes­kus­te­lu­jen avulla. 

Tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­ky­sely henki­lös­tölle ja opiskelijoille

Henki­löstö 

Kare­lian henki­lös­tölle on tehty tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­ky­sely samalla kyse­ly­lo­mak­keella vuosina 2011 (152 vastaa­jaa), 2016 (67 vastaa­jaa), 2018 (66 vastaa­jaa) ja viimei­sim­pänä 2021 (71 vastaa­jaa). Vuonna 2021 kyselyn vastaus­pro­sentti oli 22 prosent­tia henki­lös­töstä. Koska vastaus­pro­sentti jäi pieneksi, tulok­set ovat suuntaa antavia.

Kyse­lyi­den avulla on kerätty tietoa työn­te­ki­jöi­den koke­muk­sista yhden­ver­tai­suu­den toteu­tu­mi­sesta omassa työyh­tei­sössä. Tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den toteu­tu­mista on kyse­lyissä pyydetty arvioi­maan viisi­por­tai­sella astei­kolla luetel­luilla osa-alueilla.

Kyselyn perus­teella Kare­lian työyh­tei­sössä toteu­tuu melko tai erit­täin hyvin:

  • eri suku­puol­ten välinen tasa-arvo
    • toteu­tuu parhai­ten henki­lös­tön valit­se­mi­sessa, heikoi­ten uralla etene­mi­sessä ja palkkauksessa
  • eri ikäis­ten työn­te­ki­jöi­den yhdenvertaisuus
    • toteu­tuu parhai­ten sosi­aa­li­sessa kanssa käymi­sessä ja heikoi­ten uralla etenemisessä
  • tasa­puo­li­nen kohtelu erilai­sissa työsuh­teissa olevien osalta 
    • toteu­tuu parhai­ten sosi­aa­li­sessa kans­sa­käy­mi­sessä ja heikoi­ten koulu­tus- ja opiskelumahdollisuuksissa
  • yhden­ver­tai­suus vähem­mis­tö­jen osalta
    • toteu­tuu parhai­ten sosi­aa­li­sessa kans­sa­käy­mi­sessä ja palk­kauk­sessa, heikoi­ten johdon ja esimies­ten valitsemisessa

Kyse­lyssä selvi­tet­tiin yhtenä osana, kuinka Kare­lian henki­löstö pystyy yhteen­so­vit­ta­maan oman työnsä läheis­ten hoidon, pari­suh­teen, ystä­vien, opis­ke­lun, harras­tus­ten tai sivu­työn kanssa. Kysy­myk­sen vaih­toeh­toina oli, että haas­teita koetaan vuosit­tain, kuukausit­tain tai viikoit­tain. Eniten haas­teita koetaan työn ja harras­tus­ten yhteen­so­vit­ta­mi­sessa, myös viik­ko­ta­solla. Joitain kertoja vuodessa koetaan, että työn sovit­ta­mi­nen pari­suh­dea­jan ja ystä­vien kanssa vietet­tä­vään aikaan on vaikeaa. Suurin osa vastaa­jista oli kuiten­kin sitä mieltä, ettei koske minua tai ettei vaikeuk­sia yhteen­so­vit­ta­mi­sessa ole koskaan.

Työkii­reitä pide­tään suurim­pana haas­teena työn ja yksi­tyi­se­lä­män yhteen­so­vit­ta­mi­sessa. Muina syinä ilmoi­tet­tiin työn aika­tau­lu­tuk­sen ongel­mat, suuri työmäärä ja työajan sijoit­tu­mi­nen. Ratkai­suina esitet­tiin, että työn suun­nit­te­lua tulisi paran­taa, jotta työmäärä jakau­tuisi parem­min luku­vuo­delle ja työpäivälle.

Suurin osa kyse­lyyn vastan­neista ei ole havain­nut tai joutu­nut syrjin­nän kohteeksi. Syrjin­tää on koke­neet ovat ilmoit­ta­neet joutu­neensa syrjin­nän kohteeksi pääasiassa työto­ve­rin taholta, mutta myös esimie­hen ja johdon taholta. Syrjin­tää on koettu työteh­tä­vien jakau­tu­mi­sessa ja työn arvostamisessa. 

Kyselyn perus­teella Kare­liassa on havaittu jonkin verran seksu­aa­lista häirin­tää. Seksu­aa­li­sena häirin­tänä on koettu kaksi­mie­li­set ja alatyy­li­set puheet sekä varta­loon ja seksu­aa­li­suu­teen kohdis­tu­vat ei toivo­tut huomau­tuk­set. Seksu­aa­li­sen häirintä on koettu pääasiassa työto­ve­rin taholta. Suku­puo­leen tai muihin henki­lön ominai­suuk­siin kohdis­tu­vaa häirin­tää esiin­tyi kyselyn perus­teella jonkin verran.

Kyselyn perus­teella tärkeim­pinä kehit­tä­mis­koh­teina pide­tään eri-ikäis­ten tasa-arvoa ja vähem­mis­tö­jen yhden­ver­tai­suutta. Huomiota toivot­tiin kiin­ni­tet­tä­vän työn jakau­tu­mi­seen ja suun­nit­te­luun sekä palk­ka­tasa-arvoon. Useissa vastauk­sissa todet­tiin, että Kare­lian yhtei­sön kansain­vä­lis­ty­mi­nen on otet­tava huomioon. Toimin­taym­pä­ris­tön tulisi tukea eri kult­tuu­reista tulevaa henki­lös­töä ja opis­ke­li­joita. Kaikki tiedot­teet, vies­tintä ja doku­men­tit täytyisi olla myös englanniksi.

Opis­ke­li­jat

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­ja­kunta POKA toteutti 2021 tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­ky­se­lyn Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­joille mukail­len Kare­lian henki­lös­tölle tehtyä kyselyä. Kyse­lyyn vastasi 232 opis­ke­li­jaa, joka oli vajaa 7 prosent­tia Kare­lian läsnä­ole­vista opis­ke­li­joista. Vastaa­jia oli katta­vasti eri koulu­tus­aloilta. Eniten vastaa­jia (50 vastaa­jaa) oli sosi­aa­lia­lalta, toiseksi eniten liike­ta­lou­desta (34 vastaa­jaa) ja kolman­neksi eniten hoito­työstä (21 vastaa­jaa). Kysely on toteu­tettu opis­ke­li­joille edel­li­sen kerran vuonna 2018 ja tällöin vastaa­jia oli 15. 

Suurin osa opis­ke­li­ja­ky­se­lyyn vastan­neista oli sitä mieltä, että Kare­liassa toteu­tuu melko tai erit­täin hyvin

  • eri suku­puol­ten välinen tasa-arvo
  • eri ikäis­ten opis­ke­li­joi­den yhdenvertaisuus
  • yhden­ver­tai­suus vähem­mis­tö­jen osalta

Suurin osa Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­joista ei ole havain­nut tai joutu­nut syrjin­nän kohteeksi viimei­sen kahden vuoden aikana. Vastaa­jat, jotka olivat havain­neet tai koke­neet syrjin­tää, olet­ta­vat syrjin­nän johtu­van ihmis­ten erilai­suu­desta tai ihmis­ten osaa­mat­to­muu­desta hyväk­syä ja toimia erilais­ten ihmis­ten kanssa. Syrjin­tää oli havaittu tai koettu lähinnä saman opis­ke­li­ja­ryh­män opis­ke­li­jan toimesta. Osa vastan­neista oli havain­nut tai kokenut syrjin­tää muun opis­ke­li­jan tai opet­ta­jan toimesta.

Kyselyn perus­teella enem­mistö kyse­lyyn vastan­neista opis­ke­li­joista ei ole kokenut tai havain­nut Kare­liassa seksu­aa­lista häirin­tää. Enem­mistö opis­ke­li­joista, jotka olivat koke­neet tai havain­neet seksu­aa­lista häirin­tää, vasta­si­vat sen olleen kaksi­mie­li­siä tai alatyy­li­siä puheita. Suurin osa oli vastan­nut, että seksu­aa­lista häirin­tää oli havaittu tai koettu muun kuin oman ryhmän tai oman ryhmän opis­ke­li­jan taholta. Vajaa kolman­nes vastaa­jista oli havain­nut tai kokenut epäasial­lista kielen­käyt­töä ja suurin osa heistä oli vastan­nut epäasial­li­sen kielen­käy­tön kohdis­tu­neen henki­lö­koh­tai­siin ominai­suuk­siin. Epäasial­li­nen kielen­käyttö on kohdis­tu­nut myös synty­pe­rään ja sukupuoleen.

Opis­ke­li­joi­den avoi­missa vastauk­sissa tuotiin esille, että tasa-arvoa- ja yhden­ver­tai­suutta voitai­siin edistää sisäl­lyt­tä­mällä teemat osaksi opin­toja, Kare­lian vies­tin­tää ja teema­viik­koja. Vastauk­sissa todet­tiin, että olisi tärkeää herä­tellä keskus­te­lua, mikä on hyväk­syt­tä­vää käytöstä toista kohtaan ja mikä ei. Keskus­te­lun koet­tiin lisää­vän ihmis­ten tietoi­suutta ja siten ehkäi­se­vän myös tiedos­ta­ma­tonta syrjintää.

3 Toimen­pi­teet

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa tavoit­teena on, että koko työ- ja opis­ke­lu­yh­tei­sössä toiminta olisi avointa ja toista ihmistä arvos­ta­vaa. Ammat­ti­kor­kea­kou­lussa arvos­te­taan erilais­ten ihmis­ten yhden­ver­tai­suu­den ja ihmisen kunnioit­ta­mi­sen peri­aa­tetta. Johta­mi­nen perus­tuu avoi­meen, yhden­ver­tai­seen ja valmen­ta­vaan johta­mis­kult­tuu­riin. Suku­puo­len moni­nai­suu­den koros­ta­mi­nen ja syrji­vien asen­tei­den muut­ta­mi­nen ovat tärkeä osa yhden­ver­tai­suu­den edistämistä. 

  1. Tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­nen Kare­liassa on meidän kaik­kien yhtei­nen asia
    1. Meillä lähi­joh­ta­mi­sessa huomioi­daan tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edistäminen. 
      1. Jokai­nen Kare­lian yhtei­sössä toimiva huoleh­tii, että ilma­piiri on hyväk­sy­vää, keskus­te­le­vaa, avointa ja sallivaa.
      2. Henki­lös­tö­suun­nit­te­lussa ja johta­mi­sessa lähi­joh­ta­jamme kiin­nit­tä­vät huomioita työteh­tä­vien ja työai­ka­suun­nit­te­lun tasapuolisuuteen.
      3. Lähi­joh­ta­jien valmen­nuk­sissa kehi­tämme tietoi­suutta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.
      4. Johta­mi­sen kehit­tä­mis­oh­jel­maan sisäl­ly­tämme tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den yhtenä osa-alueena.
    2. Meillä kaikilla on velvol­li­suus puuttua ja rapor­toida tasa-arvoon ja yhden­ver­tai­suu­den liit­ty­vistä epäkoh­dista kuten häirinnästä. 
      1. Toimimme aktii­vi­sen välit­tä­mi­sen mallin mukai­sesti ja tarpeen mukaan käytämme häirintäilmoituslomaketta.
    3. Tunnis­tamme mahdol­li­sia tasa-arvoon ja yhden­ver­tai­suu­teen liit­ty­viä puut­teita ja ryhdymme tarvit­taessa korjaa­viin toimenpiteisiin. 
      1. Seuraamme sään­nöl­li­sesti asiaa henki­lös­tö­pa­laut­teen, opis­ke­li­ja­pa­laut­teen, työelä­mä­pa­laut­teen ja koulu­tuk­sien ja johdon itsear­vioin­tien avulla.
      2. Perus­tamme tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­vas­taa­van tehtä­vän, johon on sisäi­nen avoin haku Kareliassa.
  • Olemme Kare­liassa ikä- ja perheys­tä­väl­li­nen yhteisö, jossa huomioi­daan moni­nai­set perhemuodot
    • Tuemme eri ikävai­heissa ja perhe­ti­lan­teissa olevia henki­löitä jous­ta­villa työai­ka­jär­jes­te­lyillä, esimer­kiksi liuku­valla työajalla ja mahdol­li­suu­della osa-aika­työ­hön sekä palkat­to­miin vapai­siin, kuten vuorotteluvapaaseen.
    • Mahdol­lis­tamme Kare­lian moni­paik­ka­työn peri­aat­teilla työs­ken­te­lyn jous­ta­vasti ja itseohjautuvasti.
    • Suhtau­dumme perhe­va­pai­den käyt­tä­mi­seen myön­tei­sesti ja työhön paluuta tuemme jous­ta­villa työai­ka­jär­jes­te­lyillä ja perehdytyksellä. 
      • Valmis­tau­dumme perhe­va­paa­uu­dis­tuk­sen tuomiin muutok­siin esimer­kiksi koulut­ta­malla HR-henkilöstöä.
    • Tuemme henki­lös­tön osaa­mi­sen kehit­ty­mistä työuran eri vaiheissa esimer­kiksi uraoh­jauk­sella, työkier­rolla, työelä­mä­jak­soilla ja mentoroinnilla. 
      • Ikään­ty­nei­den työky­kyä tuemme erilai­silla järjes­te­lyillä kuten senio­ri­va­pailla ja eläk­keelle valmennuksella.
      • Muutamme ikä- ja työky­ky­oh­jel­man työuraoh­jel­maksi, jolloin se tukee parem­min ikä- ja perheys­tä­väl­listä toimintakulttuuria.
  • Meillä Kare­liassa rekry­tointi, palk­kaus ja urake­hi­tys on läpi­nä­ky­vää ja vastuullista
  • Stra­te­gi­sella henki­lös­tö­suun­ni­tel­malla enna­koimme tulevia rekry­toin­ti­tar­peita ja varmis­tamme osaavan henki­lös­tön riittävyyden. 
    • Rekry­toin­tioh­jeis­tuk­semme on kirjattu stra­te­gi­seen henki­lös­tö­suun­ni­tel­maan, joka on henki­lös­tön nähtä­villä intrassa. Rekry­toin­tioh­jeis­tus sisäl­tää ohjeet tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den huomioimiseen.
    • Meillä jokai­sella on mahdol­li­suus osal­lis­tua sisäi­siin ja ulkoi­siin hakuprosesseihin.
    • Palk­kaus on meillä työeh­to­so­pi­muk­sen mukaista eikä meillä ole perus­teet­to­mia eroja palkassa. 
      • Kare­lian palk­ka­tau­lu­kot ovat avoi­mesti henki­lös­tön nähtä­villä intrassa
      • Kare­lian intrassa on koko henki­lös­tön käytet­tä­vissä Karelia-Vipunen, joka tuottaa lähes reaa­lia­jassa tietoa ammat­ti­kor­kea­kou­lun toimin­nal­li­sista tulok­sista. Kehi­tämme Karelia Vipusen toimin­taa siten, että keski­mää­räi­set palk­ka­tie­dot ja henki­lös­tön tehtä­vä­ni­mik­keet ovat kaik­kien saatavilla.
    • Kehi­tys­kes­kus­te­luilla tuemme henki­lös­tön mahdol­li­suuk­sia oman urapo­lun luomiseen 
      • Raken­namme seuraa­ja­suun­nit­te­lu­jär­jes­tel­män, joka mahdol­lis­taa erityi­sesti hori­son­taa­li­sia urapolkuja.
    • Henki­lös­tön koulu­tuk­sessa ja pereh­dy­tyk­sessä kasva­tamme osaa­mista kestä­västä kehi­tyk­sestä ja vastuullisuudesta.
  • Meillä Kare­liassa kohte­lemme opis­ke­li­joita oikeu­den­mu­kai­sesti ja huomioimme opis­ke­lu­ym­pä­ris­tössä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden
    • Opis­ke­lu­ym­pä­ris­tömme on tasa-arvoi­nen ja yhden­ver­tai­nen eikä esimer­kiksi syrji­viä toimin­ta­ta­poja hyväksytä.
    • Tarjoamme moni­puo­li­sia koulu­tus­vaih­toeh­toja erilai­sissa elämän­ti­lan­teissa oleville henkilöille.
    • Opetus ja oppi­mi­sym­pä­ris­tömme mahdol­lis­ta­vat opis­ke­lun ja tutkin­non suorit­ta­mi­sen tasa­puo­li­sesti kaikille opiskelijoille. 
      • Kampuk­semme ovat esteettömiä.
      • Oppi­mi­sen estei­siin kiin­ni­tämme erityistä huomiota ja tuemme erityi­sen tuen tarpeessa olevia opis­ke­li­joita erityisjärjestelyin.
    • Opis­ke­li­joille tarjoamme moni­puo­li­sia ohjaus- ja tuki­pal­ve­luja kuten kuraat­to­rin ja oppi­lai­tos­pas­to­rin palvelut.
    • Opis­ke­li­joi­den palaute- ja vaikut­ta­mis­mah­dol­li­suu­det olemme mahdol­lis­ta­neet esimer­kiksi OPALA-palaut­teen ja Karelia-POKA-yhteis­työ­ta­paa­mis­ten kautta.

4 Toteu­tu­mi­sen seuranta

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa toteu­te­taan vuosit­tain henki­lös­tö­ky­sely (HEPALA) ja opis­ke­li­ja­pa­lau­te­ky­sely (OPALA), joissa kartoi­te­taan myös vastaa­jien näke­myk­siä tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­asioista. Kyselyn tulok­sia käsi­tel­lään johto­ryh­mässä, yhteis­toi­minta- ja työsuo­je­lu­toi­mi­kun­nassa ja työhy­vin­voin­ti­ryh­mässä sekä ammat­ti­kor­kea­kou­lun osakeyh­tiön hallituksessa. 

Tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­vas­taa­van tehtä­vänä on seurata ammat­ti­kor­kea­kou­lun tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­ti­lan­teen kehit­ty­mistä. Jokai­sella työn­te­ki­jällä ja opis­ke­li­jalla on mahdol­li­suus ilmoit­taa havait­se­mis­taan epäkoh­dista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusvastaavalle.

Kare­lian sukupuolijakauma 
NaisetMiehet
59%41%
Tyypil­li­sim­mät ammat­ti­ni­mik­keet, vaki­nai­set 2021NaisetMiehet
Lehtori7658
Opet­taja113
Koulu­tus­pääl­likkö73
Yliopet­taja67
Opin­toa­siain­suun­nit­te­lija50
Projek­ti­asian­tun­tija44
Tieto­asian­tun­tija41
Projek­ti­pääl­likkö14
Talous­hal­lin­non asiantuntija40
Tyypil­li­sim­mät ammat­ti­ni­mik­keet, määrä­ai­kai­set 2021 NaisetMiehet
Opet­taja123
Tuntio­pet­taja199
Projek­ti­koor­di­naat­tori70
Projek­ti­asian­tun­tija35
Projek­ti­pääl­likkö34
Projek­ti­suun­nit­te­lija03

 NaisetMiehet
Lähi­joh­taja 2021127
Miesten ja naisten palk­ka­kar­toi­tus 2021
Keski­mää­räi­nen kokonaisansio/kuukausiNainenMiesPalk­kaero
Yliopet­ta­jat 592960342 %
lehto­rit4664519710 %
opet­ta­jat4123473313 %
Keski­mää­räi­nen kokonaisansio/kuukausiNainenMiesPalk­kaero
Ylin johto, lähi­joh­ta­jat ja hallin­non päälliköt618064574 %
Hallinto- ja tukipalveluhenkilöstö347732058 %
Projek­ti­hen­ki­löstö ml. Projektipäälliköt3592398310 %
Perhe­va­paat 2021Juri­di­nen sukupuoli
 NainenMies
Hoito­va­paa2580
Isyys­va­paa0116
Vanhem­pain­loma1900
Äitiys­loma180
Tila­päi­nen hoitovapaa544
Vuonna 2020 Kare­li­aan ensi­si­jai­sesti hake­nei­den suku­puoli hakukohteittainmiesnainenTieto puuttuuYhteensä
Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu7861 1101322028
Bache­lor of Busi­ness Admi­ni­stra­tion, Inter­na­tio­nal Busi­ness, full-time studies, hakuaika 8 – 22.1.2020151290117
Fysio­te­ra­peutti (AMK), päivätoteutus991263228
Insi­nööri (AMK), Energia- ja ympä­ris­tö­tek­niikka, Päivätoteutus3015 45
Insi­nööri (AMK), Industrial Mana­ge­ment, päivä­to­teu­tus, hakuaika 8. – 22.1.2020693651
Insi­nööri (AMK), kone­tek­niikka, päivätoteutus483 51
Insi­nööri (AMK), Raken­nus- ja yhdys­kun­ta­tek­niikka, Raken­nus­tek­niikka, päivätoteutus456 51
Insi­nööri (AMK), Raken­nus- ja yhdys­kun­ta­tek­niikka, Talo­tek­niikka, päivätoteutus453 48
Insi­nööri (ylempi AMK), Metsä­ta­lous­in­si­nööri (ylempi AMK), Kestävä energiatalous126 18
Insi­nööri (ylempi AMK), Metsä­ta­lous­in­si­nööri (ylempi AMK), Tekno­lo­giao­saa­mi­sen johtaminen246 30
Media­nomi (AMK), päivätoteutus4836 84
Metsä­ta­lous­in­si­nööri (AMK), päivätoteutus6318 81
Resto­nomi (AMK), matkailu- ja palve­lu­lii­ke­toi­minta, päivätoteutus1224 36
Sairaan­hoi­taja (AMK), monimuotototeutus1284 96
Sairaan­hoi­taja (AMK), moni­muo­to­to­teu­tus, lisähaku1263 75
Sairaan­hoi­taja (AMK), Päivätoteutus1581399
Sosi­aali- ja tervey­sa­lan ylempi AMK, Ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja johtaminen 72 72
Sosi­aali- ja tervey­sa­lan ylempi AMK, Sosi­aali- ja tervey­sa­lan kehit­tä­mi­nen ja johtaminen954 63
Sosio­nomi (AMK), monimuotototeutus15141 156
Sosio­nomi (AMK), päivätoteutus24150 174
Tervey­den­hoi­taja (AMK), päivätoteutus384 87
Trade­nomi (AMK), liike­ta­lous, monimuotototeutus3669 105
Trade­nomi (AMK), liike­ta­lous, päivätoteutus6648 114
Trade­nomi (AMK), tieto­jen­kä­sit­tely, päivätoteutus14133 174
Trade­nomi (ylempi AMK), Johta­mi­nen ja liiketoimintaosaaminen1836 54
Yhteensä78611101322028