PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Osaamisella elinvoimaa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Dialogisuus tiimin voimavarana

    , , ,

    Oletko ollut joskus ollut mukana keskustelussa, jossa tunsit tulevasi kuulluksi ja koit että näkemyksiäsi ja kokemuksiasi arvostetaan?  Innostuitko yhdessä toisten kanssa ja pystyitte yhdessä keskustelukumppaneiden luomaan jotakin uutta, mihin et olisi yksin pystynyt? Sinulle jäi kenties keskustelun jälkeen innostunut ja toisaalta levollinen ja luottavainen olo. Koit ehkä, että olet samanaikaisesti sekä antanut että saanut keskustelusta.…

  • Turvallinen ryhmä: mentalisaation merkitys ryhmän vuorovaikutuksessa

    , , ,

    Milloin viimeksi koit tulleesi aidosti kohdatuksi ryhmässä? Mikä sen mahdollisti? Kenties ryhmässä ilmennyt mentalisaatio, kyky ymmärtää omaa ja toisen mieltä. Toiset ihmiset ovat meille peilejä, jotka heijastavat signaaleja siitä millaisen vaikutuksen teemme heihin: positiivisen, negatiivisen vai neutraalin. Jokaisella on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Yksi tarvitsee enemmän huomiota, kun taas toiselle on luontaista pitää välimatkaa.…

  • Education as a service – Jatkuvan oppimisen palveluportaalin kehittäminen

    , ,

    Työelämälähtöinen kyvykkyyksien johtaminen ja kehittäminen -hankkeessa (Kyvykkyys-hanke) kehitetään jatkuvan oppimisen palveluportaalia, joka tukee yrityksiä työelämän nopeasti muuttuvissa osaamisen tarpeissa. Jatkuvan oppimisen koulutustarjonnan ollessa usein tarjontalähtöistä pyrimme kehittämään tarvelähtöistä portaalia tukemaan organisaatioiden digikyvykkyyttä. Mitä on Education as a service (EaaS)? “As a Service” on ohjelmistokehittäjien tunnistama tarve ketterään kehittämiseen yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tämä ei perustu suoraan…

  • Neljä lasta voimistelemassa

    Fysioterapeutin rooli varhaiskasvatuksessa

    , ,

    Yksilöiden ongelmat ovat tänä päivänä entistä laajempia, joiden ratkaisemiseen tarvitaan usean eri osa-alueen asiantuntijan osaamista. Tietomäärän ja osaamisvaatimusten kehittyessä sekä kasvaessa kukaan asiantuntija ei voi yksin hallita koko kokonaisuutta. Tarvitaan eri alojen osaajien tiimi, joiden toiminnan keskiössä on yksilö. (Isoherranen 2012.) Suomessa fysioterapeutit toimivat tällä hetkellä varhaiskasvatusympäristössä usein vain konsultaatioroolissa tai yksilöasiakkaan terapioissa (Lukkarinen &…

  • Jouluinen kukka-asetelma jossa punaisia kukkia

    Karelian vuoden 2022 kieltenopiskelija ja kieliteko on valittu

    , ,

    Karelia-ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän opettajat nimeävät syyslukukauden 2022 lopussa vuoden kieliteon ja kielenopiskelijan. Haluamme tällä eleellä nostaa esiin kieli- ja viestintäosaamisen merkitystä ja kannustaa sekä opiskelijoita että henkilökuntaa kehittämään kansainvälistä vuorovaikutusta. Vuoden 2022 kielenoppijaksi on valittu tradenomiopiskelija Markus Hirvonen ja vuoden kieliteosta on palkittu Karelia-ammattikorkeakoulun kuraattorit Leena Hiltunen ja Päivi Laakkonen. Vuoden kielenoppijalla positiivinen ote…

  • Kaksi opiskelijaa työpöydän ääressä

    Uudet yhtenäiset harjoitteluohjeistukset helpottavat opiskelijaa ja työnantajaa

    , ,

    TOOKE-hankkeessa työstimme opiskelijoille ja työnantajille harjoittelun prosessikaaviot helpottamaan heidän ja harjoitteluohjaajien arkea. Lisäksi tuotimme videoita ja animaatioita tukemaan yhteisen kuvan muodostamista harjoitteluprosessista. Työskentelimme TOOKE-hankkeen (Työelämän ohjausosaamisen kehittäminen – Työorganisaatioiden harjoittelunohjaajien perehdytysympäristö) työryhmässä 1.9.2020-31.12.2022 opettaja-asiantuntijoina. Olemme molemmat toimineet pitkään liiketalouden koulutuksen harjoitteluohjaajina. Karelian tutkintosääntö määrittää harjoittelun tavoitteet ja merkityksen osana opiskelijan ammatillista kehittymistä ja sen pohjalta…

  • Tekoälyn avulla kohti tulevaisuuden osaamistarpeita

    , , ,

    Työelämän vaatimus nopeasta uudistumisesta haastaa koulutusorganisaatioita uudistumaan. Tekoäly on yksi väline, jonka avulla saadaan tietoa yritysten osaamistarpeista ja sen mukaan pystytään kehittämään työelämän tarpeisiin vastaavaa koulutusta. Sovellusmahdollisuudet nojaavat meihin käyttäjiin. Koulutuksen järjestäjinä työskentelemme tulevaisuuteen liittyvien kysymysten parissa. Miten ympäristössämme tapahtuvat muutokset heijastuvat tulevaisuuden osaamistarpeisin? Millaisia osaajia yritykset tarvitsevat tulevaisuudessa? Suomessa on pula koulutetusta työvoimasta. Nuorten…

  • pöydän ääressä opiskelija jonka edessä tietokone, kirjoja ja muistiinpanoja

    Insinöörin polkuja diplomi-insinööriopintoihin

    , , ,

    UpTech-hankkeessa on kartoitettu väyliä ja polkuja ammattikorkeakoulusta valmistuneelle insinöörille kohti diplomi-insinöörin tutkintoa. Esittelen tässä artikkelissa Itä-Suomen yliopistossa alkavat tekniikan alan ylemmät korkeakoulututkinnot ja niiden hakuperusteet. Esittelen myös esimerkinomaisesti muutamia muita tekniikan alan diplomi-insinöörikoulutuksia eri yliopistoissa ympäri Suomea. Tekniikan alan yliopistokoulutus Suomessa Nykyisin Suomessa voi opiskella tekniikan alan ylemmän korkeakoulututkinnon eli diplomi-insinöörin tutkinnon kahdeksassa eri yliopistossa.…

  • Kaksi näyttöruutua, Base Camp -hankkeen logo

    Beam Me Up, Botty – Base Camp –hankkeen etäteknologiakokeilussa etäläsnäolorobotti

    , , ,

    Miten etäosallistuja sujahtaa robotilla osaksi intensiivivalmennusta ja kuinka helppoa on vuorovaikutus kahvihuoneessa robotin avulla. Base Camp- hankkeen etäteknologiapilotissa kaikki ei ollutkaan niin helppoa. Ajankohtaista taloushallintoa ja yksi ikääntynyt robotti  Base Camp -opiskelijayrittäjyysalustojen kehittäminen -hanke on säännöllisesti järjestänyt opiskelijayrittäjille sekä yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille ja alumneille intensiivivalmennuksia, joissa pureudutaan johonkin yrittäjyydessä tärkeään teemaan. Syys-lokakuussa toteutetun valmennuksen aiheena oli…